Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Kuratorer, i Sverige, har grundutbildning från socionomprogrammet. Särskild behörighet till socionomprogrammet inkluderar matematik 2 och samhällskunskap 1b.
    På alla högskoleförberedande gymnasieprogram ingår samhällskunskap 1b som en obligatorisk kurs.
    Matematik 2 (eller även mer matte) ingår i NA, EK, TE och SA.
    i Alvesta finns, enligt våra uppgifter, endast en gymnasieskola - allbo-larcenter
    I Växjö finns flera gymnasieskolor, se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?Växjö

    Det finns inget speciellt gymnasieprogram för de som i framtiden vill bli kuratorer. Man kan läsa på ett valfritt gymnasieprogram och om man inte blir behörig på gymnasiet, kan man komplettera för behörighet efter gymnasiet.
    Det kan finnas fördelar i att läsa på VO, som är ett av de yrkesprogrammen. Jag tänker här på yrket Kurator inom hälso- och sjukvården (som från 1 juli 2019 blev ett av de Legitimationsyrken). Som obligatorisk kurs i matematik ingår det i VO endast matematik 1a, men oftast kan eleverna välja läsa matematik 2a. Och om man får examensbevis från VO med svenska 2,3, eng6 och matte 2a - blir man behörig att direkt efter gymnasiet, utan att  behöva komplettera, söka till socionomprogrammet.
    Läsa svenska 2,3 och eng6 har eleverna på alla yrkesprogram Rätt till att göra. Det är inte obligatoriska kurser men om eleven säger på skolan att hen vill läsa dem, då får hen läsa dem (det är elevens rättighet).