Joel
    vilken är den lägsta och vilken är den högsta lönen? jag vet att man tjänar olika på beroende på hur/var man jobbar men vart tjänar man bäst? Hur mycket kan man "avancera" i yrket? är ganska kräsen när det gäller lön, vill ha minst 30 000, är detta yrke i så fall värt att satsa på?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Joel,
    det är precis som du själv skriver - olika i olika delar av landet och i Stockholm är lönerna för SYV de högsta i landet men det är dyrare med kostnader för bostad mm. i Stockholm också.
    Ingångslön ligger i genomsnitt på 25 000 kr. för SYV.
    Med SYV utbildning kan du söka rektorstjänster också. Då får man betydligt mer i lön - uppåt 40 000 kr./månad. Rektor har stort ansvar och jobbar hårt samt brukar ha avtal som säger att rektor inte får betalt för övertid och det brukar finnas behov av att jobba mer än på heltid.
    Man kan som SYV komma upp i 30 000 efter några år i yrket om man jobbar i "rätt del av landet" /t.ex. i Stockholm/ och om man är duktig löneförhandlare + har lite tur.
    Jag hoppas att du fick svar på din fråga.
    Bästa hälsningar
    Anna SYV