sagabara00

    Hej! Jag undrar vad jag har för meritpoäng. Jag har utländsk gymnasieexamen som UHR har räknat ut till 19,3 och utöver det har jag studerat följande ämnen i komvux med respektive betyg: Kemi 1 (100 poäng) betyg D Samhällskunskap 1b (100 poäng) betyg C Biologi 1 (100 poäng) betyg B Engelska 5 (100 poäng) betyg A Engelska 6 (100 poäng) betyg A Jag har även gjort ett motsvarighets test på Svenska 3 med godkänt betyg. Jag undrar vad jag har för meritpoäng nu?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du som har utländsk gymnasieexamen får inte några Meritpoäng, utan du får Meritpoängskompensation i stället. Du får gärna ta del av informationen på Universitets- och högskolerådets webbplats, snabblänk : uhr.se/studier-och-antagning/tilltrade-till-hogskolan/Betygsurval/Meritvarde där du bland annat kommer att läsa följande: "Alla sökande med utländska betyg får tillgodoräkna sig meritpoängkompensation för uteblivna meritpoäng, som grundar sig på meritvärdet på deras ursprungliga betyg. Den som har ett meritvärde som motsvarar 19 eller mer i den svenska skalan får 2,5 poäng i meritpoängskompensation."
    Du, som fick över 19 i bedömning av dina utländska gymnasiebetyg, kommer få fullt (alltså maximalt antal "merit-poäng" i form av meritpoängskompensation som är 2.5).
    Om du, däremot, undrar vad du kommer att ha som Meritvärde som är en siffra med vilken du konkurrerar om plats till svenska universitetsutbildningar, så beror det även på vad för särskild behörighet som krävs för den utbildning du söker till.
    Antagning.se räknar ut ditt meritvärde till varje alternativ som du söker på högskolenivå och du kan få olika meritvärden inför olika utbildningsalternativ (även om du söker med exakt samma betyg). Detta för att utbildningarna kan ha olika krav på särskild behörighet + att det finns utbildningar som inte accepterar meritpoängen, t.ex utbildningar på HHS (som är en icke-statlig högskola) och då får du, i fall du söker en sådan utbildning som inte accepterar meritpoängen, 2.5 mindre än till andra utbildningar som accepterar meritpoängen.
    Du behöver inte själv räkna fram ditt meritvärde, utan det gör Antagning.se om du gör ansökan på www.antagning.se
    Sista dag att söka till högskola-universitet till hösten blir den 17 april 2023.
    Uträkningar på utländska gymnasiebetyg med kompletteringar i form av svenska kurser är ganska komplicerade. Och, som sagt, det spelar även roll vilken utbildning du kommer att söka till. Jag klistrar in en länk där utförlig information finns som du gärna får fördjupa dig i: antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/utlandsk-gymnasieutbildning ... men, som sagt, vad du eller jag räknar fram kommer inte spela roll om Antagning.se får fram en annan siffra för att det är de som har i uppgift att få fram meritvärden.

    Studie- och yrkesvägledare
    • sagabara00 : Hej!
    • sagabara00 : Tack för förklaringen. Uppskattas!
    • Milla : Jag är glad om mitt svar hjälpte dig! Lycka till med din ansökan om utbildningen och med allt annat!