amal
    hej! jag är en tjej på 16 år. Jag går på barn och fritidsprogrammet. JAg vill bli pt eller sjuksköterska. Jag undrar om man kan läsa på pt sen bli sjuksköterska. Jag är en tjej med sjal så skulle lärarna på pt låta mig att gå på pt, måste man vara tränad för att gå på pt? Jag har alltid gillat hälsa o jobba med det skulle vara jätte kul. När vi skullle göra våra val inför 2an tog jag pt o barnskötare men nu i efterhand så vill jag inte alls jobba som barnskötare. Jag är jätte blyg o der känns som min blyghet i skolan sätter stop för min dröm som pt? kan det vara så elr?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Amal,
    när du skrivet "pt" - menar du Personlig Tränare eller menar du någonting annat? Det är viktigt att veta för att ge dig korrekt svar.
    Har ni profil "Personlig tränare" på ditt program?

    Det finna många yrken där man jobbar med hälsofrågor på olika sätt. Sjuksköterska är ett av dem.
    Det finns flera: Dietist, Folkhälsovetare, Friskkonsulent, Massageterapeut, Fysioterapeut /förre detta hette det yrket Sjukgymnast/, Hudterapeut, Lärare i idrott & hälsa och många fler.

    Behörighet till Sjuksköterska är Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Du, som läser Barn&Fritidsprogrammet bör för att få den behörigheten lägga till följande kurser:
    För Grundläggande behörighet - Engelska 6 inom Individuellt val och Svenska eller svenska som andraspråk 3 - som programfördjupande kurs.
    För Särskild behörighet - Matematik 2a och Naturkunskap 2 som programfördjupande kurser.
    Samhällskunskap läser du redan som obligatoriska kurser 1a1 och 1a2, så de behöver du inte lägga till.

    Återkom ang. "pt" och bra om du skriver vilken skola du går på, då kan jag se vad den skolan har att erbjuda.

    Bästa hälsningar & vi hörs!
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Hej Amal,
    läs på http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D107&sv.url=12.78280711d502730c1800072
    vad arbetsförmedlingen skriver om PT och de närbesläktade yrken.

    Angående inriktning/profil på din skola, läs här http://www17.goteborg.se/ubf/Burgarden/webb/bug_gy/pdf/15_Barn_fritidsprogr.pdf

    Utifrån info- (länk ovan) som finns på skolans hemsida, så är det olika profiler:
    en profil vid namn PERSONLIG TRÄNARE
    och en annan profil som heter BARNSKÖTARE & ELEVASSISTENT.

    Du skriver i din fråga att du valde båda - är det då i första hand och i andra hand och får besked sen om du får gå den, som du valde i första hand. Om du är osäker, är det bäst att du bokar dit hos SYV på din skola för att klargöra vad som gäller.

    Läs info- på länkarna som jag skickar nu och återkom om du tror jag kan hjälpa dig mer.

    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    • : hej! PT menar jag personligtränare. Jag går i burgården utbildningcentrum.
    • Liselotte : Brukar du träna på fritiden? Är det styrketräning som är din hobby?
    • Liselotte : Ja skriver ett utökat svar till dig nu! se ovan inom några min.