Marina
    Hejsan, som rubriken lyder så jag är intresserad att få svar angående var undersköterskor jobbar - är det bara på hemtjänsten, ålderdomshemmet eller kan man jobba på ett sjukhus t.ex och var annars? Tacksam för svar! M.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Marina!

    Så roligt att du är intresserad av yrke Undersköterska. Det är ett av bristyrkena redan nu och prognoser är att det blir ännu större behov av att anställa undersköterskor i framtiden. SKL (Sveriges Kommuner & Landsting) har gjort en prognos att det behövs 10 500 undersköterskor till kommunens olika verksamheter i landet och ca 2500 till landstingens verksamheter per år 10 år framåt.

    De flesta, ca 80% av undersköterskor arbetar inom kommunens ansvarsområde som är: äldreomsorg, socialpsykiatri och funktionsnedsättning. Ca 20% av undersköterskor jobbar inom Landsting bl a på sjukhus och vårdcentraler.

    Undersköterskornas största uppgift är omsorg och omvårdnad, stöd, träning och rehabilitering i det dagliga livet. Många undersköterskor jobbar också i arbetsledande befattningar som samordnare, gruppchefer m.m.

    På sjukhusen arbetar undersköterskor med att hjälpa patienter med hygien, matsituation, transporter m.m. I den kommunala verksamheten som också kan bedrivas av entreprenörer har undersköterskan ett större socialt ansvar för brukare/boende.

    Det skiljer ganska mycket på vilka uppgifter som delegeras till undersköterskor men här får du några konkreta exempel på arbetsuppgifter som undersköterskor vanligtvis utför:
    blodtryckskontroll, hjälp med insulinbehandling och blodsockerkontroll när individen inte själv klarar det, mindre såromläggningar, byte av urinpåse då personen har kateter, byte av stomipåse då personen har det.

    Yrke undersköterska är i allt högre grad - ett yrke med stora utvecklingsmöjligheter, exempelvis genom spetskurser inom bland annat barnsjukvård, demensomsorg, psykiatri, arbetsledning etc. Det finns många påbyggnadsutbildningar för undersköterskor inom t.ex Yrkeshögskola där man kan utbilda sig till Specialistundersköterska.

    Vilka Yrkeshögskoleutbildningar till specialistundersköterska som finns idag kan du se på den här sidan. På yrkeshögskola kan man med grundutbildning från Vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet eller Omvårdnads-paket på komvux vidareutbilda sig även till Socialpedagog, Stödpedagog eller till Tandsköterska.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i ditt yrkesval!

    Liselotte Syv

    Liselotte