Monalisa
    jag undrar
    vilken linje som är absolut lättast och bäst att gå i för att bli en bra pilot är det teknik eller natur eller natur/sam

    jag undrar också om det finns något slags pilot universitet
    och vad är skillnaden mellan högskola och universitet

    är det lika bra att gå en pilot (pilotutbildning) och en trafik (högskola) eller isånfall vilken av dom är bäst...
    tack otroligt sjukt mycket för svar tack verkligen :)

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag ska försöka svara på dina frågor i tur och ordning;

    1, vilken linje som är absolut lättast och bäst att gå i för att bli en bra pilot är det teknik eller natur eller natur/sam
    Svar; Du kan gå Natur eller Teknik - vilken inriktning spelar ingen roll. Du läser de kurser som krävs på de olika pilotutbildningar som finns. Gå det som du tror du klarar av på ett bra sätt och får bra betyg.

    2. jag undrar också om det finns något slags pilot universitet
    Svar; Nja, pilotutbildningar finns både privat och statligt finansierade. De privata som finns kostar ofta en hel del pengar och de statliga kostar inte lika mycket. Här kan du läsa mer om den som staten finansierar.

    http://www.bfsaa.se/pilotutbildningar/integrerad-trafikflygarutbildning/

    http://www.tfhs.lu.se/utbildning/trafikflygarprogram

    Dessa båda ligger under Yrkeshögskolan som är statligt finansierad och som inte kostar lika mycket pengar.

    3. och vad är skillnaden mellan högskola och universitet
    Svar; Förr var det bara på universiteten som personer kunde forska och få en forskarexamen. Nu för tiden kan man forska också på flera högskolor så nu är inte skillnaden så stor längre utan man pratar med om högskolor och universitet som ett samlingsord för eftergymnasiala utbildningar.

    4. är det lika bra att gå en pilot (pilotutbildning) och en trafik (högskola) eller isånfall vilken av dom är bäst...
    Svar; Jag tror inte det ska spela någon så stor roll - kraven är höga på dessa utbildningar.

    /Lena, Syv