Olga
    Hej! Jag undrade vilken utbildning jag kan läsa utan en gymnasieutbildning? Jag är klar med svenska kurs A, B, C, Restaurang skola som kock och andra restaurang utbildning som konditori och bägare. Efter 10 år jag är tröt på de här yrket, därför vill jag testa på något nytt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Olga,
    när du skriver "svenska kurs A, B, C" är det inom SFI, svenska för invandrare eller är det gymnasiala kurser i svenska du menar? Kurser i svenska på gymnasial nivå som numera heter 1, 2 och 3 hette tidigare A, B och C.
    Inom vilken bransch vill du kunna få jobb? Du får gärna titta på många yrken på www.framtid.se där det finns över 2.ooo yrken beskrivna.

    Du frågar vilken utbildning du kan läsa utan gymnasial utbildning. Och det är i så fall utbildningar på lägre nivå än eftergymnasial utbildning. På gymnasial nivå finns det många yrkesutbildningar som för vuxna erbjuds inom Komvux. Fråga gärna på komvux i den kommunen där du är folkbokförd vilka yrkesutbildningar som finns att söka.

    Exempel på vilka yrken som man kan utbilda sig till genom yrkesutbildningar som kan finnas på komvux är:

    Inom vissa yrken som t.ex olika typer av säljjobb, t.ex Butikssäljare och Personlig assistent kan man ibland få jobb med vilken utbildningsbakgrund som helst (det är de som anställer som bestämmer vilken utbildning som är tillräcklig). Jag menar det kanske inte är helt nödvändigt för dig att gå någon ny utbildning utan du kanske kan få jobb inom en annan bransch ändå och min bedömning är att chanserna är högre att utan ngn speciell utbildning att få jobb inom försäljning t.ex som telefonförsäljare eller inom omsorg som t.ex vårdbiträde inom äldrevården.