sara
    Hej, jag har gått klart mitt första år (ska börja 2:an nu till höst) på det naturvetenskapliga programmet och känner att det kanske är fel val. Jag tycker matte är intressant men känner att det emellanåt kan bli för jobbigt. Jag kan säga att jag aldrig varit särskilt duktig på matte då jag aldrig fått den hjälp och stöd jag behövt tidigare. Nu när vi börjat med fysiken så känns det nästan ännu jobbigare, med tanke på att fysik innehåller en hel del matte mm.
    Jag har många gånger försökt prata med min mentor som dessutom är min matte och fysik lärare, men det känns som att han inte vill förstå.. Dessutom har jag pratat med rektorn men ingen förändring har skett.

    Jag vet inte hur jag ska gå tillväga med detta?. Jag är väldigt ambitiös och målinriktad och kommer inte ge upp oavsett vad, men ska det behövas kännas som att man inte får det stöd man behöver för att nå en högre betygsskala?. Jag går dessutom i en skola med mycket press, då alla är målinriktade, precis som jag själv. Därför kan det emellanåt kännas som att mitt självförtroende ligger på noll, då nästintill alla är duktiga på de ämnena jag själv har svårt med.

    Om jag nu väljer att byta linje så kommer jag välja sam-beteende, vilket känns väldigt lockande. Jag gillar att studera människor och dess beteende. För tillfället vill jag helt studera till antingen psykolog, socionom eller beteendevetare , men jag vet inte om jag fortfarande kommer vilja det om ett par år. Därför känns det som att natur är bättre, eftersom det kan hända att jag ångrar mig senare. Jag skulle även kunna tänka mig att studera inom medicin, men just nu för tillfället är det de ovanstående yrkena som lockar mig.

    Jag har dessutom pratat med mottagande skola om det är okej att jag byter, men de sade att jag måste läsa 4 kurser på egenhand om jag direkt vill hoppa in i åk 2, och det känns inte rimligt, eller vad tycker du? Annars måste jag börja om ettan??

    Men jag vill inte ångra mig efteråt:(
    Skulle du kunna hjälpa mig på traven, skulle vara oerhört tacksam.

    MVH// sara

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, jag förstår att du befinner dig i ett vägskäl och att du har svårt att bedöma konsekvenserna av dina olika alternativ.
    Om du stannar kvar på Natur så tolkar jag det som att du då förmodligen kommer att klara godkänt men att du skulle behöva mer stöd i matte och fysik för att nå de högre betygskraven. Har jag förstått dig rätt då? Och ska man in på de väldigt populära naturvetenskapliga utbildningarna så behöver man ligga där. Så frågan är om du tycker det är värt kampen? Om du inte får stödet via skolan som jag tycker du ska envisas med att få - det har du rätt till - då finns det en del mattestöd på nätet via t.ex Youtube eller via Matteakuten http://www.matteakuten.se/
    Det finns säkert annat webbstöd som du kanske redan har fått information om av din lärare. Men summan av att du stannar kvar är att du behöver fortsätta vara målinriktad och envis och lägga ner mycket tid på just matten och fysiken.

    Andra alternativet var att du hoppar in i år 2 men då måste läsa igen fyra kurser. Eftersom du verkar vara väldigt ambitiös och studiestark för övrigt så kanske det skulle funka - särskilt om du känner att programmet stämmer överens med dina aktuella intressen just nu och att du skulle få en kanske större livs- och studiekvalité i det stora hela. Planera prövningarna i de fyra kurserna under år 2 och 3 så inte alla klumpar ihop sig i sista minuten i trean.

    Kolla om du kan komplettera Sam med Naturkunskap 2 och Matte 3 - då har du ändå en bra grundläggande naturkompetens att gå vidare på som kan räcka en bit på vägen om du plötsligt skulle vilja ändra bana igen. Alterntivt gå ett Naturvetenskapligt basår på högskolan efter gymnasiet för att komplettera med alla naturämnen.

    Finns alltid vägar till det mesta - så jag tycker inte du ska hänga upp dig på att du är rädd för att ångra dig. Är man hela tiden rädd för det så kommer man ju aldrig till beslut! Och ibland blir det fel - det ska man inte heller vara rädd för - ibland måste man välja fel för att det ska bli rätt. Det måste till dom där erfarenheterna för att man ska kunna väja in på en annan väg och förhoppningsvis hamna i rätt riktning.

    Har du en Syv på skolan eller någon annan att diskutera med vore det nog bra, skriva lite listor på för och nackdelar med de olika alternativen kanske? Lycka till!/Lena, Syv