Maja
    Hej jag går i åttan och har länge tänkt på vilken linje i gymnasiet jag ska välja. Jag har velat gå beteendevetenskap men nu har jag börjat tvivla. Jag har gjort flera tester som alla säger olika saker och jag känner att ingen av de förslagen passar in på mig. Resultaten har blivit alla teknik kurser, frisör, florist, djur och stylist. Men inget av de kurserna passar in på mig. Jag är inte intresserad av teknik har även ett D i betyg. Nu har jag blivit mer intresserad för Handel- och Administrationsprogrammet men jag vill inte vara fast i en butik hela mitt arbetsliv. Jag är även intresserad av psykologi men vet inte vad jag kommer att tycka om ämnet om jag har det. Jag vet att jag har gott om tid men jag gillar att planera min framtid, iallafall tills jag lämnar min nuvarande kommun. Jag är en person som inte gillar att prata framför människor, jag känner mig osäker och obekväm om jag gör det.

    Hur ska jag göra?
    Jag vet att frågan är konstig men jag hoppas att någon förstår.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Maja,

    "vitsen" med att vänta med att bestämma sig angående gymnasieval är i mångt och mycket för att du växer, mognar, lär dig mer och dina intressen och mål kan också Förändras.

    Men gå redan nu i vår på flera Öppna hus på gymnasieskolor>> som fortfarande bjuds på under resten av läsåret. Chansen är stor att upptäcka ngt. nytt/intressant/inspirerande när man besöker en gymnasieskola.

    En annan "händelse" som 8-9 maj "inträffar" i Stockholm är >>UF-SM (Sverige mästerskap i Ungt Företagande).

    Ännu en "happening" i Stockholm: Mattekonvent i Blå Hallen i Stadshuset. Hantverkargatan 1
    8 maj kl 17-20, för mer info se här >>>

    Att delta i olika evenemang, som gymnasiemässkor, prova-på dagar bidrar till att man skaffar sig mer kunskap både om sig själv och om de alternativ som finns; därför rekommenderar vi att delta i så många sådana "event" som man hinner och orkar.

    Hälsningar

    Daniel