Ram
    Hej!
    Jag kom till sverige för ett och ett halft år och nu studerar jag på campus nyköping svenska som andra språk 2.
    jag översätta min utlandska utbildning och det innehåller bra degrees.
    problemet är att jag ska flytta till tyskland efter 2 år så jag vill studera en utbildning -som har en bra framtid- är på distans och en kort väg!

    jag ska vara tacksam om du kan hjälpa mig med dina råd .
    Hälsning

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Ram!

    Vad roligt att du vill studera.
    Som du skriver, är det bra att du översätter din utländska utbildning, det ger dig bättre möjligheter på arbetsmarknaden/eller för fortsatta studier.

    Jag vet inte vad du läst för kurser i Sverige så jag kan därför inte svara på vad du är behörig till för utbildningar (behörig=kan söka).

    Jag skulle vilja tipsa dig om yrkeshögskolan, yrkeshögskolan är utbildningar som startar just pga att det finns en behov av arbetskraften, dvs lätt att få jobb! Utbildningarna är oftare lite kortare än utbildningar på t.ex universitet/högskola.

    Du kan läsa många utbildningar på yrkeshögskolan på distans.
    Du kan också läsa på t.ex campus nyköping.
    Vad du ska läsa beror givetvis på ditt intresse men det kan också vara bra att utbilda dig till något som även fungerar att arbeta med utomlands, eftersom att du ska flytta.

    Här är några förslag på utbildngar genom yrkeshögskolan i södermanlands län>

    Som jag tidigare skrev så behöver du vara behörig för att kunna söka till yrkeshögskolan, det här behöver du därför ha:

    Den som har gått en godkänd gymnasieutbildning (både från ett yrkesprogram eller högskoleförberedande program) har behörighet att söka till yrkeshögskolan. Men reglerna är generösa och sökande med olika bakgrund har möjlighet att uppfylla behörighetskraven.

    Du är behörig att antas till en utbildning om du:

    • har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning,
    • har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven ovan
    • är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning eller
    • genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.

      Jag vill också tipsa dig om Framtid.se där kan du läsa om tusentals yrken och vägen dit :-)

      Lycka till!
      Hälsningar
      Melina, studie- och yrkesvägledare