federica
    Hej! jag vill börja plugga, och de jag behöver hjälp med är att jag har ingen aning om vilka enstaka kurser jag ska ta för att bli inom personalvetare. Jag vill inte hoppa in i ett helt program för jag är fortfarande osäker om de är något för mig. så snälla kan du ge mig tips vilka kurser man kan börja med?
    • Liselotte : Vi har nu kontaktat en sakkunnig och svarar dig så fort vi får svar från den sakkunnige.
    • Mikael : Hejsan, om du kollar under den här länken http://socav.gu.se/digitalAssets/1444/1444032_s1per--personalvetarprogrammet---final-120604.pdf kan du se vad personalvetarprogrammet består av. Jag kan rekommendera någon av kurser som finns där. Utifrån min erfarenhet så skulle jag föreslå Iäsa kurser i arbetsrätt, kollektivavtalsrätt, ledarskap & organisation, arbetsmiljö, personalekonomi, personaljuridik, konflikthantering, rekrytering & omstälIning, förändringsarbete, lärande i arbetslivet, arbetspedagogisk & arbetspsykologi. Kanske konflikthantering I FÖRSTA HAND.... för att den kunskap kan man ha nytta av i aIIa yrken och även i sitt privata Iiv, heIt utanför arbetsiivet också. Och arbetsrätt i andra hand - för att få "smak" på vad personaIarbete handIar om + kunskap i arbetsrätt kan man ha nytta av i diverse olika yrken sen, även om man inte ska jobba som "personalare". Så tänker jag! Hälsningar Mikael SYV

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Federica!

    Jag tänker så här - om du inte har erfarenhet av att studera på högskoIenivå och inte är säker på att det är just PersonaIvetare>> du viII bIi, så kanske du kan väIja någon "roIig" kurs, som du känner du viII Iäsa. Så får du erfarenhet av att gå på högskoIa/universitet. och högskoIepoängen är aIItid bra att ha: ser bra ut i CV`n + ofta kan man ta in viIka som heIst avsIutade & betygsatta kurser in i kandidatexamen (men max 60 hp fria kurser).

    FörsIagsvis kan du Iäsa en kurs i PsykoIogi, eIIer inom Juridik (arbetsrätt i första hand), arbetsmarknadskunskap.

    Bästa häIsningar :)

    ANNA