Saga
    Hej!
    Jag ska snart börja 2:a året på ett naturbruksgymnasium och har valt individuella kurser...
    Men min mentor tycker jag valt för många kurser och så kan det nog vara eftersom att jag "lätt" blir stressad och får panikångest...
    Men då måste jag välja bort kurser och jag vet inte vilka jag faktiskt behöver i framtiden...
    Jag kommer inte ihåg vart det var man skulle kolla när man ville se vilka kurser man behöver ta för det yrke man vill jobba inom...

    Som sagt jag går andra året på naturbruks gymnasiet och har valt för många kurser...
    Jag vill tror jag skulle vilja jobba med rehabilitering för djur
    Vart hittar jag vilka kurser jag behöver gå?
    Eller om du vet vilka jag behöver?

    Det skulle vara till STOOR hjälp!
    Tack i förskott

    Mvh
    Saga
    • Julia : Skicka en lista på vilka kurser som din skola kan erbjuda som valbara kurser för dig, så kan vi försöka hjälpa dig välja de kurser som är, enligt vår mening, mest lämpliga för dig, som i framtiden vill jobba med Djurrehab. :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Saga!

    Det är bra att du har stora ambitioner och vill läsa många kurser, "för många" enligt din handledare. :)

    Så här är det att för att uppnå kraven för gymnasieexamen bör varje elev i gymnasieskolan, oavsett program, ha 2500 betygsatta gymnasiepoäng, men man får (om rektor beviljar det) läsa ännu mer, de så kallade Utökade kurser.

    Så - första fråga är: ska du läsa ett normaltstort program eller vill du (och om du även får det beviljad av Rektor) läsa en eller flera Utökade kurser?

    Om du ska läsa ett normaltstort program, då kan du i Programplanen för NB>> se vad som måste ingå: valbara kurser måste du läsa 900 poäng (av den 700 p. programfördjupning och 200 p. individuellt val). Skillnaden på Programfördjupning & Individuellt val är att individuellt val är det "vilka som helst kurser", t.ex skulle man kunna läsa japanska språket eller dans eller filosofi eller idrott&hälsa 2. Här är det enbart begränsat på vad din skola kan erbjuda (ibland i samarbete med andra skolor).

    Programfördjupningar, på NB är det 700 poäng får man läsa endast från den listan som du ser här>> och vilka av de kurser som just din skola kan erbjuda, vet ju bäst personal på din skola: SYV på din skola, din klasslärare/mentor och rektor på ditt program.

    Om det är möjligt, skulle jag råda dig försöka läsa bland annat de kurser:

    Om du i framtiden vill jobba med rehabilitering av djur, så kanske yrke Djurfysioterapeut>> är ett yrke för dig!

    Andra yrken som du kanske blir intresserad av är bl a: Djursjukskötare>>, eller Hundpsykolog>>

    Se även info om andra yrken inom Naturbruk>> som t.ex Kattbeteendevetare>>

    Kika även på yrkeshögskoleutbildningar inom Djurvård>>

    Jag hoppas mitt svar förklarar en del. Om det finns frågor kvar, hör av dig igen. Lycka till med dina studier!

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV