Nathalie
    Hej! Jag har funderat ett tag på vilken linje jag ska gå på, men jag kan aldrig bestämma mig. Anledningen är att jag inte har någon aning vad jag vill bli, vilket får mig ganska så stressad eftersom jag börjar nian i höst.
    Jag funderar på Humanistiska programmet, Naturvetenskap eller Samhällsvetenskap. Jag är ganska så intresserad i sådana ämnen men jag känner mig också lite tveksam. Naturvetenskap fokuserar mer på biologi, kemi, fysik och matte, men bi/ke och matte är inte direkt mina bästa ämnen just nu så jag vet inte om det skulle gå bra för mig? (Planerar att försöka få upp mina betyg dock, har blivit allt mer intresserad i vetenskap osv) Och medan jag tycker ämnena i Samhällsvetenskapen är roliga och har flera av mina favoritämnen så är jag inte säker på om jag vill fortsätta jobba med det majoriteten av mitt liv. Och när det gäller Humanistiska programmet så vet jag inte om jag vill fortsätta studera till något av dom yrkena som dom erbjuder, även fast den också har ett par av mina favoritämnen (historia, kulturhistoria, litteratur, språk i det här fallet)..?
    Jag vet att dom är högutbildande program som gör att jag kan studera vidare till något yrke efter gymnasiet.
    Jag är också en aning intresserad i politik och lagen. Jag tycker också brott och liknande är intressant. Det finns massor att välja men jag har ingen aning vad jag ska ta.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Nathalie,
    det är ett stort beslut som ligger framför dig & jag förstår att det kan bli svårt att välja.

    Som tur är, så finns det ganska gott om tid innan du definitivt måste bestämma dig. Vet du om att efter den preliminära antagningen /som brukar vara färdig i slutet av mars - början på april/, öppnar möjlighet att välja om (ändra sitt val) och det är möjligt - lite beroende på var i landet man bor - men i alla fall fram till mitten på maj - att ändra sitt gymnasieval. På så sätt har du 10 månader på dig, det är lång tid och mycket kan hända under den tiden, som gör det lättare för dig att besluta.

    Mina råd är att:
    1. sträva efter så höga betyg i å k 9 som möjligt (för att skaffa sig kunskaper/färdigheter, som är en bra grund för framtiden & för konkurrens om en gymnasieplats)
    2. gå på ÖPPET HUS på alla de utbildningar som du funderar över
    3. titta noga på programplaner på alla de program som valet står emellan
    http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/NA.pdf
    http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/SA.pdf
    http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HU.pdf

    och tänk på att du kommer att välja kurser inom Individuellt val, 200 poäng & kan även påverka innehållet i dina studier - genom att välja TEMA/Rubrik för ditt Examensarbete, 100 p.
    Om du skulle komma på under gymnasiet att det är ytterligare någon kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning, kan du ansöka om att lägga till "en utökad kurs". På så sätt blir ditt gymnasieutbildning - "din egen" personliga utbildningen (eftersom nästan en sjätte del av innehållet är det du som väljer).
    *** *** ***
    Det finns många olika intressetest & andra "hjälpverktyg" för att underlätta val av gymnasieprogram. Om du vill, kan vi skicka direkta länkar till dem som vi tycker är bra & kan rekommendera.
    Återkom i så fall med en ny fråga.

    Önskar dig en fin fortsättning på sommarlovet & lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket för svaret! Det känns lite klarare nu när du berättat det här, och jag tänker kolla på programplanerna. Jag kommer fortfarande fundera på vad för gymnasielinje jag ska välja, och vilket yrke, men jag tror att jag kommer välja att ansöka om en utökad kurs oavsett (aldrig hört om den förut men det låter jättebra!). Tusen tack för svaret och om jag undrar någonting igen så tänker jag fråga.
    • Julia : Så bra att du tycker att det känns lite klarare nu & du är jättevälkommen att skriva en ny fråga till oss! Vi svarar så fort vi kan! Bästa hälsningar från alla oss på Fragasyv.se *L* ;-)
    • Liselotte : Läs på skolornas hemsidor, gå på Öppet hus! kolla även på www.studera.nu & www.yhguiden.se om du hittar eftergymnasial utbildning som lockar! Lycka till! ;-)