Ella
    Som ni kanske ser på mitt ålder, så börjar jag i gymnasiet till höst.

    Jag trodde att jag hade en aning om vad jag ville bli och ansökningen ska vara inne om ca en vecka och jag är helt förvirrad nu.

    Jag har ingen aning vad jag vill bli, vilket program jag vill ta och vilken skola jag vill välja.

    Jag bor i Göteborg så det finns ganska mycket att välja på men jag har ingen aning vad.

    Jag vill definitivt inte hamna på livsmedelsaffär eller hotell. Det är inga jobb för mig då jag provat på och nuvarande jobbar på ett hotell. Jag skulle vilja ha en lite varierande jobb.

    Dock vill jag inte ha så mycket plugg/prov i gymnasiet för att jag känner mig skoltrött. Matte är definitivt mitt sämsta ämne och därför förstår ni säkert att jag vill ha så lite matte och no som möjligt.

    Jag vill ha en framtidsplan, så jag vill veta vilket yrke jag vill jobba med senare som hänger ihop med min utbildning och det är rätt viktigt för min del.

    Jag kan förstå att ni inte har svaren på mina krav men jag vet inte hur jag ska välja och därför behöver verkligen hjälp!

    Jag har kollat runt på nästan alla yrken som finns och inte hittat intresse för något.

    Är det ens möjligt att söka till gymnasiet utan att jag ångrar mig direkt efter? Jag vill typ bara gråta! :(

    PS. Jag vill ha ett jobb som är ganska välbetald, alltså mer än 20.000 efter skatt. Jag vill gärna veta lite förslag på olika gymnasieprogram som passar in.
    • : Och liksom kriminalinspektör finns i mitt intresse men jag har jätteskräck fobi för vatten och som jag hört så krävs det att man ska kunna simma för att bli det. Sen är arkitekt också i mitt intresse men då måste jag nog ta flera kurser på matte vilket jag vill undvika. Sen vet jag att det finns tre olika områden inom arkitekt men jag vill bli den typ som bygger en modell osv.

    4 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Deena, du är fortfarande mycket ung och det är inte alls konstigt att du inte kan bestämma dig om vad du vill jobba med "när du blir stor".
    Om du vill bli bättre på Matte, prova läs på www.matteboken.se och även besök Mattecentrums Räknestuga (se på www.mattecentrum.se) - det är gratis.
    I fall du vill läsa så lite matte som möjligt, då är det yrkesprogram som du bör titta på i första hand och HU och Estetiska - i andra hand (där läser man Matte 1b som en obligatorisk kurs).
    För att ta hänsyn till dina intressen av att rita modeller, kanske kan du titta lite extra på ES, Estetik och media http://www.gymnasieguiden.se/program/ES/estetik-och-media

    Ang. bli kriminalinspektör - så är den vanliga vägen via Polisutbildningen och där måste man vara bl a simkunnig. En annan väg skulle vara att läsa kriminologi efter gymnasiet och söka till polisen som civilutredare eller möjligtvis forska om brott (som professor Leif G-W Persson).
    På vissa gymnasieskolor finns det profil "Kriminologi" som t.ex. på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/drottning-blankas-gymnasieskola-boras
    Du kan t.ex. ta kontakt med deras skola i Göteborg, se på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/drottning-blankas-gymnasieskola
    och fråga om du skulle kunna läsa de kurser som i Borås läses inom profilen "Kriminologi" - på distans mot Borås, t.ex. alt. kan du söka Ekonomi, juridik.
    På EK, juridik läser man Matte 1b och 2b som obligatoriska kurser. Det är lika mycket matte som man läser på Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Se på skolornas presentationer, alla de erbjuder Ekonomi, juridik i Göteborg - http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/donnergymnasiet-goteborg
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/hermods-gymnasium-goteborg
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/jensen-gymnasium-goteborg
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/kitas-gymnasium-2
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/kunskapsgymnasiet-goteborg
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/lm-engstroms-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/mikael-elias-teoretiska-gymnasium-goteborg
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/sjolins-gymnasium-vasastan

    Det är ca 10 dagar kvar tills sista dag i valperioden i Västra Götaland (om jag inte misstar mig är det 6 febr.) men sedan blir det även omvalsperiod senare under våren då du skall kunna ändra dina alternativ till gymnasiet.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp. Mvh Liselotte SYV
    Liselotte
    Hej igen, med diskalkyli borde du kunna få hjälp av speciallärare på din skola.
    Du kanske inte kan bli matematiker men du kan definitivt bli bättre på matte.
    Att satsa på arkitekt med vetskapen om att du har problem med matte, kan jag inte råda dig - då det är mycket matte som ingår när man ritar/bygger modeller av bostäder.

    Titta på yrken på http://www.framtid.se/professions/
    och många yrken som blir vanliga för din generation känner vi idag inte till. Exempel: dataspelsutvecklare - för 20 år sedan är det ingen som hört talas om ett sådant yrke och idag är det vanligt. App-programmerare - för 10 år sedan fanns det inga "appar" och fanns därför inga App-programmerare heller. Det är därför inte möjligt att i detalj planera sin framtid. Du kanske kommer att jobba med ngt. som idag ännu inte finns.
    Att gå på gymnasiet handlar mycket om att skaffa sig en god GRUND, en språngbräda - att utveckla sina förmågor och att komma på vad som man är bra på och vad man vill och kan bli bättre på. Sedan kommer det att finnas många möjligheter att studera vidare efter gymnasiet - inte minst genom självstudier.
    ang. söka till Kungsbacka - jag tror Kungsbacka ingår i samarbetsavtal med Göteborg. Se på antagningssida om du kan välja skolor i Kungsbacka, jag tror det går. Är du osäker fråga SYV på din skola eller kontakta Antagningskansliet. Och du borde få pendelkort i fall du kommer in på en skola inom avtalsområde/samarbete mellan kommuner. Jag kan inte lova dig det, men blir förvånad om du inte får. Fråga SYV på din skola eller Antagningskansliet även om det för att få ett 100%-tigt svar.

    Att läsa på distans innebär att man inte är i skolan, utan kan läsa hemifrån eller från biblioteket. Det finns en skola i Sverige som har "riktig distans", dvs det är bara några få obligatoriska träffar, http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium

    Det är ovanligt att man läser på distans på gymnasiet, men på Komvux är det mycket vanligt och på högskolan också. Någon enstaka kurs kan man vid behov försöka förhandla med sin skola att få läsa på distans mot en skola i en annan stad - t.ex. om det är Drottning Blankas skolor i olika städer och behörig lärare och en pågående kurs finns inte i din egen stad - då kan du ju i alla fall fråga om du kan läsa den på distans. Du kan få ett NEJ, men fråga tycker jag man kan göra.
    Om vad utredare gör, läs på http://www.framtid.se/profession/utredare/
    och om forskare - på http://www.framtid.se/profession/forskare-doktorand/

    Mvh Liselotte SYV
    • : Hej och tack för ditt svar! Jag glömde nämna att jag har dyskalkyli (innebär att man inte kan matte och har problem med gångertabellen osv) och därför vill jag undvika så mycket matte som möjligt. Jag hade tänkt handelsprogrammet först men sedan kom jag på att det finns risk att hamna på livsmedelsaffär och då skulle jag nog vilja avstå från det! Jag är dock inte bra på att rita/bygga modeller och jag har aldrig ritat bostäder osv, så kan det funka ändå? Lär man sig på nybörjar kurs eller måste man ha rit kunnigheten för att bli arkitekt? Och vad är det för slags arkitekt som jobbar med att göra modeller av bostäder? Jag såg även att det fanns kriminologi kurser på drottning blanka i Kungsbacka, kan man få regions kort gratis för att pendla dit från Göteborg? Annars, vad innebär det att man läser från distans? Vad gör man som civilutredare eller forska om brott? Har du tips på yrken som är ganska bra och varierande i dagens samhälle? Och ja, det är 6e februari som ansökan ska in. Men jag vill ändå ha koll på linjen jag ska välja och det är jag jätteosäker på! :(
    • Liselotte : Jag har skrivit ett utökat svar till dig. *L*
    • : Tack så hemskt mycket för ditt utökade svar, det hjälpte mig verkligen jättemycket! :) Om vi bortser från arkitekt då, vem frågar jag angående distans av kurs? Och behöver man vara simkunnig för att bli civilutredare eller forska om brott? Och har du några bra tips på vad man kan bli inom yrkesprogrammen? Eller kanske tips på karriär jobb som finns idag? (Förutom att vara känd genom musik och teater osv). Kom gärna med tips på sådana yrken även om det betyder att man ska ta t.ex natur, teknik eller ekonomi för att få ett sånt yrke. Ursäkta för så många frågor, du har hjälpt mig mycket :)
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan, man behöver inte vara simkunnig för att kunna forska om brott. Ang. civilutredare är jag inte säker då det är anställning inom Polisen, tycker det är bäst du skickar frågan till polisen om just det. Du frågar efter karriärjobb och man kan göra karriär, tycker i alla fall jag, av de flesta yrken. Ta kock som exempel, man kan tävla och bli europamästare som kock, bagare/konditor eller bli bäst på att lackera bilar eller bäst "i test" på att tapetsera möbler. Det stod i tidningar idag om att 30 000 personer behövs att anställa inom restaurang varje år och det utbildas bara 3 000. Det måste betyda att det kommer att bli lätt att få jobb inom restaurang och äta måste folk varje dag - så det är framtidsjobb och man kan göra karriär som kock, t.ex. Om man inte blir en berömd kock, kan man i alla fall laga god mat till sig själv och sin familj. Och på liknande sätt kan man tänka kring alla yrkesprogram. Jag tycker du skall ta och läsa om alla de 12 yrkesprogram. Scrolla lite längre ner på http://www.gymnasieguiden.se/program och är de alla med alla sina inriktningar och exempel på yrken. Vissa är självklara: går man EE blir man Elektriker, men man kan bli Vindkraftselektriker eller Vattenkraftselektriker eller någon annan elektriker-variant. På Hantverksprogrammet (övriga hantverk) kan man bli t.ex. guld/silversmed, urmakare, skomakare, sotare, tapetserare - det är en väldig variation av yrken på en enda inriktning, men alla skolor erbjuder inte utbildning till alla de yrkena givetvis, så det gäller att hitta rätt skola också.

    Med vänliga hälsningar
    Anna SYV på Fragasyv.se
    • : Rekommenderar ni att läsa hela gymnasie utbildningen (alltså alla kurser inom en program) på distans? Är det jättemycket skillnad jämfört att gå på en vanlig gymnasie skola? Tyvärr så kan jag inte se mig själv att jobba som en kock eller någon som fixar bilar. :/
    • Julia : Läs mitt svar inom kort.
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej, distans passar vissa elever - och det omöjligt för oss, som inte känner dig att svara på frågan om distans passar just dig.
    Eftersom det bara finns en skola som erbjuder utbildning på distans (och i bara några få program, inte alla program) så är konkurrensen hårt om platserna på den skolan och det är svårt att få plats där.
    Det finns för- och nackdelar med att läsa på distans. Om man är mycket disciplinerad och läser på egen hand även om inte står "med piskan" och övervakar, då passar det att läsa på distans. Man kanske saknar social gemenskap, att träffa kompisar och umgås på skolan.
    Prata med dina lärare på skolan, med kurator, med skolsköterska - som känner dig. De kan svara på frågan om distans skulle passa dig.
    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    Hej igen, om du vill bli Civilekonom, kanske det är intressant för dig att kika in på http://www.civilekfor.se/

    Behörighet till Civilekonomutbildningen (som är en 4-årig högskoleutbildning) är Samhällskunskap 1b och Matematik 3 och Grundläggande behörighet som krävs till alla högskoleutbildningar.

    Exempel på kontorsjobb som inte kräver så mycket matte är Paralegal (juridisk assistent).
    Du kan se presentationer av utbildningarna på http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/juridisk-assistent-paralegal1 och http://www.yhguiden.se/utbildning/pahlmans-handelsinstitut/paralegal-juristassistent1

    Mvh Julia SYV

    • : Tack för ditt svar! Nu har jag lite koll på distans gymnasiet med. Jag är en person som älskar att lära känna nytt folk osv så egentligen vill jag börja i ett gymnasie där jag träffar både elever och lärare men jag tänkte på distans gymnasiet för att jag kanske tänkte på att det kanske kan vara lättare att koncentrera när man går distans? Men jag förstår nu vad det innebär. Hur många mattekurser måste man läsa för att bli civilekonom? Tips på vad finns det för framgångsrika kontor jobb?
    • : Och juste , glömde lägga till; ett kontorsjobb som inte kräver mer än matte 2b (kanske 3?)
    • : Hur går man tillväga om man vill jobba senare i livet som jurdisk assistent? Vad väljer man i gymnasiet? Är det yrkeshögskola eller vanlig högskola som krävs efteråt? Och kan civilekonom funka för någon som har problem med matte (alltså jag?)
    • Julia : Paralegal är en Yrkeshögskoleutbildning. Rekommenderar att du söker Ekonomi, inrikt.juridik på gymnasiet. Ang.civilekonom och problem med matte, så kanske det inte är så jättebra att satsa på civilekonom i första hand, då mycket matte krävs i yrket. mvh Julia SYV
    • : Kan man bli något annat än bara assistent om man utbildar sig till paralegal men ångrar sig sedan? Och hur mycket matte läser man? Vad för annat kan man bli inom ekonomi juridik?
    • Milla : Jag skall skriva svar till dig nu.
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, jag råder dig att läsa om Yrkeshögskoleutbildningar (du hittar hela utbudet på www.yhguiden.se och i utbildningarnas presentationer kan du se vad för arbetsuppgifter man kan få efter utbildningen). Alla högskoleutbildningar finns på www.studera.nu.

    Du frågar om man kan bli ngt annat än assistent i fall man utbildar sig till Paralegal och svar på den frågan är att det är arbetsgivaren som bestämmer. Du kan med en yrkeshögskoleutbildning Paralegal söka jobb inom administration, som handläggare på Försäkringskassan, som säljare i butik eller per telefon och så kan man alltid fundera på om man vill starta eget (bli egen företagare).
    Det finns exempel på att folk jobbar med ngt helt annat än det som de är utbildade till och det som spelar roll är en kombination av vad man själv vill (vart man söker sig) och tur/slump.
    Du kan bara styra den delen som du kan bestämma över - vart du söker dig. Hur det sedan blir: om du får jobb i just den branschen som du vill jobba, är det ingen som vet. Om du startar eget företag, bestämmer du väldigt mycket själv men då gäller det att se till att företaget går med vinst.
    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare