linda
    heej! jag vill bli advokat och undrar hur man ska göra? alltså jag är bra på so ämnerna, men matte är absolut inte min starka sida!

    är det mkt matte på juristutbildningen? och hur blir man advokat? måste man ha JÄTTE bra betyg?

    kan du snälla skriva ut vilka ämnen man ska ha för att bli behörig? Gärna också om man behöver A i alla ämnen också.

    Hur lång tid tar det att bli advokat? är det garanti på det? Berätta ALLT jag behöver veta, vilka krav osv :) tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linda!

    Det ligger till så här: för att på sikt bli advokat, läser man Juristprogrammet på högskola/universitet.

    Behörighet till den utbildningen är Grundläggande behörighet + godkända betyg i Historia 1b & Samhällskunskap 1b, båda de kurserna läses som obligatoriska på alla högskoleförberedande gymnasieprogram men på Teknikprogrammet bör man lägga till en 50 poängs kurs Historia 1a2 eftersom det läses bara Historia 1a1, 50 poäng som obligatorisk kurs just på Teknik.

    Du behöver inte läsa mer matte än det som ingår i gymnasieprogrammet, oavsett vad det är för program.

    Det är i princip möjligt att bli behörig att söka Juristutbildning på högskola på vilket som helst gymnasieprogram - även på yrkesprogram.

    Om du vill läsa så lite matte som möjligt, välj Estetiska programmet eller Humanistiska där enbart Matte 1b läses eller ett yrkesprogram där enbart Matte 1a läses. På ett yrkesprogram måste du se till att du läser kurser för Grundläggande behörighet till högskolestudier (vilket du har rätt till) + att du även lägger till två 50 poängs kurser i Historia (1a2) och Samhällskunskap (1a2) för att bli behörig.

    Det är tuff konkurrens till Juristprogrammet och man bör nog ha minst hälften A-betyg och andra halvan B för att ha en chans att komma in.

    Önskar dig stort lycka till i dina studier!
    Anna