Alexandra
    Hej!
    Jag har en fråga angående läkarutbildning.. Hur många år bör man studera i högskolan om vill bli barnläkare? Och när man har studerat klart högskolan, kan man jobba då? Eller ska man plugga ännu mer?
    Vad menar man med AT? Är det något som man ska göra för att bli barnläkare?

    Hälsningar Alexandra

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Alexandra,
    du kan finna bra information på t.ex. länken: http://www.sahlgrenska.gu.se/utbildning/program/lakarprogrammet/.

    Efter den grundläggande läkarexamen /studier på 5,5 år = 11 terminer på heltid/ följer vidareutbildning i form av allmäntjänstgöring (AT) och specialiseringstjänstgöring (ST). Under AT och ST får man lön. Syftet med AT är att komplettera grundutbildningen med sådana praktiska erfarenheter som krävs för alla läkare oavsett framtida yrkesinriktning. AT ska pågå minst 18 månader och majoriteten av AT-blocken ligger i dag på 21 månader. Allmäntjänstgöringen avslutas med ett prov, AT-provet. Därefter utfärdar Socialstyrelsen läkarlegitimation, vilket innebär att man har rätt att utöva läkaryrket på egen hand. Som legitimerad läkare kan man påbörja sin ST som leder fram till specialistkompetens. ST tar minst fem år.
    Som läkare kan man specialisera sig på väldigt många olika områden, bland annat "Barnmedicin" och väljer man läsa mot fden specilistkompetens, blir man så småningom - Barnläkare.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Kan man jobba efter AT?
    • Anna : Jag skriver ett nytt svar nu.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Alexandra,
    som reglerna är nu, så får läkare jobba självständigt efter AT /läkare får lön under AT, så det är också ett arbete eller "mycket kvalificerad och avlönad praktik"/, men ej som specialist.
    Vi vet inte om reglerna kommer att ändras tills det blir dags för dig att söka AT tjänst eller jobb efter det. Det är 9-10 år in i framtiden vi pratar om... och mycket kan ändras tills dess.
    Men som det är idag, så JA, läkare får jobba självständigt direkt efter det att hen får sin legitimation, vilket hen kan ansöka direkt efter AT.
    BÄSTA HÄLSNINGAR
    ANNA SYV