Hanna
    Hej! Jag heter Hanna och går i 9an jag vill bli Djurpolis i Stocholm och vet inte vilken linje jag ska ta. Jag är väldigt stressad, måste man gå på tex natur och sen plugga vidare till Djurpolis isåfall vart ska van plugga vidare då någonstans? PS. Jag vill Hällst inte gå natur.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna!

    Jag undrar om det är Djurskyddsinspektör eller Polis som du har tänkt dig att bli?

    Något yrke "Djurpolis" finns ju inte i Sverige. I alla fall inte som vi på Fråga SYV känner till.

    Djurplågare, som tyvärr finns, vilket är väldigt beklagligt, döms som alla andra brottslingar och det är vanliga poliser som tar hand om det.

    Kontroller om hur djurhållningen sköts av djurägare är det Djurskyddsinspektörer/djurskyddshandläggare som tar hand om.

    Om du tycker om djur men vill inte gå på Naturvetenskapsprogrammet, då rekommenderar jag att du tittar närmare på Naturbruksprogrammet. Det är kanske i så fall i första hand inriktningen Djur på NB som du bör söka till. Alla "blåa ord" i våra svar är klickbara länkar och leder vidare till mer info. Detaljerad information om alla gymnasieprogram finns på http://www.gymnasieguiden.se/program

    Naturbruksprogrammet är ett yrkesprogram men du ska kunna läsa kurser för Grundläggande behörighet till högskola (om du vill). Om du inte vill det, blir du behörig till Yrkeshögskola med yrkesexamen från NB.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier och med ditt gymnasieval!

    ANNA