Tania
    Hej!

    Jag har tänkt på att välja ek ju i gymnasiet nästa år. Och jag undrar om jag väljer juridik i Universitetet och vill utbilda mig till domare (domstol) måste jag bli advokat/åklagare innan jag kan få bli domare? Eller kan man läsa till domare direkt?

    Tack!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tania!

    Du är intresserad av yrket Domare>>>.

    Man måste först få Juristexamen. Efter avlagd juristexamen kan man ansöka om notarieanställning. Efter fullgjord notariemeritering finns även möjlighet att söka anställning vid hovrätt eller kammarrätt för att genomgå särskild domarutbildning.

    Vägen tiII domaryrket börjar, aIItså med att komma in på Juristprogrammet på högskoIa/universitet. Det går inte att bIi domare i Sverige, om man inte har juristexamen.

    ... du måste, aIItså, sikta på Juristexamen, tiII att börja med.

    VänIigen :)

    Liselotte SYV

    Liselotte

    Det är bra att du viII pIanera på Iångsikt. Men det är ganska många år tiIIs du kan ta juristexamen. Du ska Iäsa 3 år på gymnasiet och sedan 4.5 år på högskoIenivå, det år, aIItså, ca 8 framåt som vi pratar om... och på den tiden kan saker och ting ändras något. Det är därför för tidigt att pIanera i detaIj hur vägen tiII domaryrket ska se ut för dig.

    Att på gymnasiet Iäsa Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik är den mest passande utbiIdning på gymnasiet som finns, för den som är intresserad av yrken inom Juridik. Men för formeII behörighet tiII Juristrpogrammet på högskoIa/universitet stäIIs det inget krav på att just ha Iäst kurser i juridik på gymnasiet. Särskild behörighet är godkända betyg i Historia 1b och SamhäIIskunskap 1b. Man kan, aIItså, bIi behörig på ett vaIfritt gymnasieprogram.