Pontus
    Hej,

    Jag har gått klart gymnasiet (gick ut 2015) med fullt godkända betyg i alla ämnen. Gick el och energi inriktning Data/IT. Men vill nu istället läsa klart elektriker inriktningen istället för IT.

    Hur ska jag gå tillväga? Har en hel del kurser ifrån elprogrammet, vilka kurser är ett måste för att bli elektriker och att få arbeta som en auktoriserad sådan?

    Hörde något om att det fanns ungefär 3-4 superviktiga kurser man måste ha läst men vet inte om det stämmer?

    Mvh
    Pontus

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Pontus,

    Vilka kurser som du behöver? Se Programplan för EE >>

    och det är inriktning som ungdomar på gymnasiet läser - för att bli elektriker.

    Men... du måste vända dig till Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Tyvärr är chansen för dig att bli elektriker rätt liten. :(  Detta pga komvux måste prioritera personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund". Du, som redan har fullständig gymnasial utbildning, kommer ganska så långt "bak i kön" till utbildningsplatser på komvux yrkesutbildningar, tyvärr. Och utbildning till elektriker ligger på Gymnasial nivå, ej på eftergymnasial nivå. Däri ett dilemma som drabbar de personer som Efter det att de är färdiga med gymnasiet, vill skaffa sig yrkesutbildning på gymnasial nivå. Det är mycket svårt, tyvärr. Vilka kurser du skulle behöva, kommer med stor sannolikhet, inte spela någon roll; detta pga komvux kommer troligtvis svara att det är ingen idé att du gör ansökan.
    Du har dock rätt att göra ansökan... men du kommer med stor sannolikhet få svar PLATSBRIST. Det är personer som endast har Grundskolekompetens som tar platserna på yrkesutbildningar på komvux.
    ***
    Arbetsförmedlingen kan, teoretiskt sett, köpa utbildning till elektriker - för dig. Det är dock långtidsarbetslösa som prioriteras. Om du är inskriven påAF eller kan skriva in dig på AF, prata med personal på AF.

    Arbetsgivare kan också utbilda personer genom att köpa utbildningar... och du kan försöka hitta någon arbetsgivare som vill anställa dig och sedan utbilda dig på arbetstid. Det händer, men tyvärr rätt sällan... . Om arbetsgivare är i desperat behov av elektriker och ej kan hitta färdiga elektriker att anställa - kan de hitta en lösning: hur du kan utbildas. Men annars brukar inte arbetsgivare vilja satsa pengar och energi på att utbilda, utan vill anställa redan färdigtutbildade elektriker.

    Jag är ledsen att behöva svara på det sättet som jag gör nu.
    Jag önskar att jag kunde ge ett annat svar... :(

    Vänligen
    ANNA