Josefine
    Hej? Jag skulle verkligen vilja bli gynekolog men jag vill inte gå Naturvetenskap.
    Finns det någon möjlighet att jag kan bli det ändå?
    Vad tjänar en Gynekolog?
    Kan jag läsa VO?
    Vad är komvux?
    Kan jag läsa VO och sedan gå på komvux?
    Hur lång är utbildningen för att bli gynekolog?
    Finns det olika riktningar för VO?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Josefine,
    jag skall försöka svara på alla dina frågor. Om jag missar ngt., får du återkomma, OK?

    På VO finns det inga inriktningar men man kan specialisera sin utbildning genom att välja olika Programfördjupande kurser.

    För att bli gynekolog, måste du söka Läkarprogrammet som är 5,5 år lång. Det är en högskole/Universitetsutbildning.

    Du kan gå på KomVux efter VO.

    KomVux = Kommunal Vuxenutbildning /där vuxna läser grundskole- eller gymnasiala kurser/.

    En gynekolog tjänar i genomsnitt 46 000 kr. i månaden.

    För att bli behörig till att söka Läkarutbildning måste du ha minst godkänt i Kemi 2, Fysik 2, Biologi 2 samt Matematik 4.
    På VO läses det Matematik 1a och det bara inom Matte kommer att saknas 3 kurser för behörighet till Läkarprogrammet.

    Jag råder dig att även fundera över möjlighet att söka Sjuksköterskeutbildning och sedan påbyggnadsutbildning till Barnmorska.
    Om du är intresserad av kirurgi, så kanske du kan tänka dig att läsa till Operationssköterska.

    Bästa hälsningar
    Anna SYV
    • : Vad är en operationssköterska?
    • : Men kan jag läsa VO, gå på komvux och läsa matte? Sedan läsa läkarutbildningen? Barnmoraka vill jag helst inte bli då det endast är sjuksköterska, sedan har jag ytligare en fråga, kan man vara läkare utan att vara kirurg?
    • Julia : Jag skriver ett nytt svar till dig nu. *L* ;-)
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Josefine,
    en operationssköterska är en sjuksköterska, som har specialistutbildning att assistera vid operationer.
    Om du läser VO, behöver du - för behörighet till läkarprogrammet - komplettera med Matte, Fysik, Kemi och Biologi.
    Barnmorska är också specialistsjuksköterska: efter grundutbildningen till sjuksköterska går man påbyggnadsutbildning som för närvarande är 1,5 år på heltid.
    Läkare är ett "samlingsnamn", kan man säga kanske, för att det finns det många olika inriktningar man
    kan välja: barnläkare, öron-hals-näsa läkare, kirurg m.fl.
    Svar på din fråga är: ja, man kan bli läkare men inte kirurg om man inte väljer att just specialisera sig inom kirurgi. Man kan bli allmän läkare, t.ex. Om man vill bli läkare /oavsett vidare specialisering/ måste man börja med Läkarprogrammet som är en högskoleutbildning med tuff konkurrens om utbildningsplatserna. Man bör ha allra de bästa betygen eller göra väldigt bra ifrån sig på Högskoleprovet för att få en chans att komma in på Läkarutbildning i Sverige.

    Jag hoppas att jag svarade på alla frågor som du ställde i din kommentar.
    I annat fall ber jag dig att höra av dig igen.
    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    Hej igen,
    Akutsjuksköterska blir man om man först läser tre år på Universitetet och blir Sjuksköterska och sedan söker påbyggnadsutbildning på minst 1 år.
    Efter Sjuksköterskeprogrammet, som är 3 år på högskola/Universitet kan man söka specialistutbildning till t.ex. Barnmorska, Specialistsjuksköterska, Operationssjuksköterska mm.

    Undersköterska är gymnasieutbildning.
    Sjuksköterska och Läkare är läser man på högskola/Universitet.
    Sedan finns det även andra typer av utbildningar - t.ex. till Ambulanssjukvårdare /ett år på en Yrkeshögskola/. För att bli ambulanssjukvårdare läser man först Vård/Omsorgsprogrammet och söker sedan till en Yrkeshögskola. För närvarande är utbildning till Ambulanssjukvårdare ett år. Utbildningar har tendens att bli längre och det är inte omöjligt att den blir på 1,5 år när du skall söka men det är i vilket fall betydligt kortare utbildning till både Sjuksköterska och Läkare.

    Se info- om utbildning till Ambulanssjukvårdare på http://www.yhguiden.se/utbildning/medlearn/ambulanssjukvardare

    Det finns även andra utbildningar inom vård/omsorg på en Yrkeshögskola, se några exempel på länkarna nedan:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/heta-utbildningar-yrkeshogskola/synrehabiliterare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/eslovs-folkhogskola/behandlingspedagog3
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-eslov/handledare-socialpsykiatri
    http://www.yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/tandskoterska13
    http://www.yhguiden.se/utbildning/malarakademin-vasteras/kvalificerad-behandlingsassistent-inriktning-kbt

    Bästa hälsningar
    Julia SYV