Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Mattelärare kan man jobba som på grundskola, gymnasiet, folkhögskola eller högskola. Jag antar att din fråga gäller att bli gymnasielärare på grund- eller gymnasieskola. I så fall behöver du för behörighet till utbildningen: grundläggande behörighet* + några specifika kurser.
    Godkänt betyg i gymnasial kurs Matematik 4 kommer du garanterat att behöva, men också kan krävas t.ex samhällskunskap 1b (kan bero på vilket lärosäte ämneslärarprogrammet är på och vilket eller vilka andra undervisningsämnet/ämnen - för dig - blir).

    Grundskolelärare
    På grundskolan brukar lärare vara behöriga att undervisa i 3 ämnen.

    Gymnasielärare
    På gymnasiet brukar lärar vara behöriga att undervisa i 2 ämnen. Gymnasielärare är behörig att i samma ämne undervisa även på högstadiet (årskurs 7 - 9).

    Ämneslärarprogrammen
    finns på många olika lärosäten. Rekommenderar att du på www.studera.nu hittar det ämneslärarprogrammet som du är mest intresserad av på den orten du vill studera + det ämneskombinationen (och om det är grundskole- eller gymnasielärarprogrammet).

    Det viktigaste är att du blir behörig (har både grundläggande* och särskild behörighet)och gör ansökan till ämneslärarprogrammet (helst till flera olika program). Alla behöriga sökande har en chans att komma in. Vart antagningsgräns hamnar nästa gång är det ingen som vet på förhand; det uppstår i konkurrensen och blir känt efter det att antagningen är genomförd.
    * - har man examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram, då har man grundläggande behörighet (t.exempel) - finns även andra sätt att uppnå grundläggande behörighet på, dock.

    Att göra högskoleprovet är frivilligt, men vi rekommenderar att göra HP om möjlighet ges. I så fall konkurrerar man i ännu en urvalsgrupp: HP-urvalet och med det för ännu en chans att komma in på en högskoleutbildning.

    Studie- och yrkesvägledare