Rebecca

    Hej! Jag är väldigt intresserad i naturfotografering och hade velat utveckla mina kunskaper. Tog studenten (utbildningen jag gick: fotografisk bild) för 1år sedan och har tidigare bara pratat med olika Syv som har tråkigt nog tryckt ner mina drömmar. Jag är fullt medveten om att fotografbranschen är tuff men varför skulle de stoppa mig egentligen? Min fråga är då, vart finns utbildningarna? Jag har sökt rundor och har jättesvårt att hitta. Hade varit jättebra ifall man hade kunnat få lite tips. Tack i förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecca,
    fotografiutbildningar finns inom olika skolformer och även utanför Sverige (alltså Utomlands). På privata skolor brukar det kosta rätt mycket att utbilda sig.

    De "gratis" utbildningar i Sverige (för vuxna) kan hittas inom högskola-universitet, yrkeshögskola, folkhögskola, komvux och KKU. Att just Rekommendera någon fotoutbildning framför en annan fotoutb. är ganska "farligt" för då måste jag som SYV veta att den är "bättre" än andra utbildningar och att du kommer få jobb/uppdrag efter den, vilket jag inte kan göra.
    Du får jättegärna kika på utbildningar i de olika skolformer och välja några som du vill söka. KKU är t.ex en relativt ny skolform som uppstod för bara några få år sedan - se info på framtid.se/studier/konst-och-kulturutbildningar

    Du får också gärna kika på några yrkeshögskoleutbildningar (även om de inte direkt är utbildningar till just naturfotograf):
    yhguiden.se/utbildning/gtv-gamleby/tv-produktionsspecialist
    yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/livesandningsspecialist

    Här tänker jag att det finns fördelar i att utbilda sig till ett yrke där chanser att få jobb (eller uppdrag) är goda, så att du ska kunna försörja dig "på din utbildning". Att utöva sitt stora intresse som t.ex naturfoto kan man även på fritiden, vilket har sina fördelar: då fotar du det du vill när du vill och hur du vill utan att ngn chef eller uppdragsgivare dikterar villkor för dig.

    Tips! skicka dina bilder till många olika fototävligar. På så sätt kan du bli upptäckt, speciellt om du vinner några fototävlingar med dina fina bilder.

    Om yrket Naturfotograf
    Det är enligt våra uppgifter svårt att få jobb. Det går i princip inte få anställning med månadslön. I bästa fall kan man få uppdrag - lite då och då, men hur ska man försörja sig mellan uppdragen, är då en fråga och vad ska man leva av om man blir sjuk, föräldraledig eller när man går i pension?
    Du skriver om att folk försöker övertala dig att släppa din dröm. Jag tror de menar väl; de vill ju inte se dig utan inkomst i framtiden. Jag tycker inte du ska släppa din dröm. Fortsätt fota och leta utbildningar som passar dig, tycker jag men tänk samtidigt också på "plan B". Kanske skulle det gå att hitta ett yrke där du kan kombinera ditt stora intresse och rimlig möjlighet till försörjning? Fundera t.ex på yrken som Lärare i naturkunskap, bild eller foto? Då kan du fota i naturen tillsammans med dina elever (bara för att ta ett exempel).