Fevzie
    Hej jag går på VOC (vård och omsorg) årskurs1.

    Jag vill bli polis och inget annat... jag har velat bli det sen jag var 8 år.

    Hur går jag vidare efter gymnasiet? Tacksam för svar. Tack på förhand

    MVH Fevzie Blomquist

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Fevzie,
    en mycket bra sida för dig som vill bli polis är http://polisen.se/Bli-polis/
    där all information finns om polisyrket inkl. info- om hur man ansöker till polisutbildningen, vad som krävs för att bli behörig att söka och vad man bör tänka på.
    Här http://polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Antagningskrav/ ser du en lista med Antagningskrav där bland annat står att man måste vara simkunnig och ha B-körkort samt ha Grundläggande behörighet till högskolestudier, vilket för dig, som går på Vård/omsorgsprogrammet innebär att du måste lägga till de rätta kurserna inom Individuellt val. Se programplan på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/VO.pdf
    där det bl a står 200 p.Indiv.val - du som vill bli behörig till högskolestudier... du behöver godkända betyg i kurserna Engelska 6 och Svenska (eller Svenska som Andraspråk) 3. Det är viktigt att du väljer just de två kurserna för att i annat fall kommer du inte att vara behörig att söka till Polisutbildningen direkt efter gymnasiet, utan måste komplettera med kurser på KomVux.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering. Återkom om du vill ha en mer detaljerad information eller om du har andra frågor.

    Önskar dig allt väl!
    Mikael SYV