Iris

    V

    blabla

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Iris,

    läs gärna på Polisyrken >>> där det också finns många länkar till de enskilda presentationerna av olika polisyrken.

    Ett av villkor - för att komma in på Polisutbildningen är att man har körkort. Som reglerna i Sverige är idag, får man som tidigast ta körkort när man fyller 18 år, men du kan redan nu lära dig alla de hundratals vägmärkena och teori kring körkort. Att lära sig vägmärkena och teori kring körkort kan inte skada; körkort krävs i många andra yrken; och även om man inte tar körkort sen, är det ändå bra att kunna vägmärken och trafikreglerna (även som gående eller som cyklist kan man ha stor nytta av de olika reglerna i trafiken - man vet då hur fordon kan köra, vad som gäller för dem och kan då som gående eller cyklist fatta bättre beslut i trafiken, vilket ökar trafiksäkerhet för alla).

    Ett annat villkor för att komma in på polisutbildningen är - god fysik, simkunnig och "stark". Träna! Simma! Ät rätt och försök hålla dig så frisk du kan. Detta kommer att hjälpa dig om du senare söker till polisutbildningen eller om du gör annat (vad som helst) - det är alltid bra att vara i bättre fysisk form, oavsett vad man jobbar med.

    Lär dig flera språk, om du har möjlighet och intresse för det. Mycket goda kunskaper i svenska och engelska krävs för att kunna bli en bra polis, men om man kan flera språk - är det givetvis ännu bättre! Språkkunskaper kommer du ha nytta av, även om du kommer i framtiden jobba med ngt. annat än just polis.

    Ang. var du ska bo när du blir stor - så behöver du inte bestämma dig nu. Mycket kan hända och du kan komma på helt andra tankar. Du kanske kommer på att du vill bo utomlands, t.ex.

    Ang. val av yrke - så kika gärna även på yrken inom kriminalvården och på  Kriminolog>> och Forensiker>>.