Lina
    Ja, så lyder frågan. Jag vill bli psykoterapeut, och vilken linje ska jag välja på gymnasiet?
    Och vad ska jag gå för utbildning senare på universitetet, jag har läst att man kan läsa till psykolog och därefter läsa till psykoterapeut? Men man kan tydligen också välja att läsa till socionom, och sen psykoterapeut?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Lina,
    du har helt rätt: det är inte enbart psykologer, utan även läkare (med specialistutbildning) & socionomer, som kan vidareutbilda sig till att jobba som psykoterapeuter.

    Behörighet till Psykologprogrammet & till Socionomutbildningen på högskolan/Universitetet är Grundläggande behörighet + Matematik 2 samt Samhällskunskap 1b.

    Grundläggande behörighet och de två kurser för Särskild behörighet har du möjlighet att få inom alla högskoleförberedande program. Se info- om gymnasieprogram här http://www.gymnasieguiden.se/program

    Om du vill bli behörig till läkarprogrammet, är det Naturprogrammet som du bör söka till /eller Teknik - men här måste man vara mycket noga med att välja rätt inriktning, lägga till de rätta kurserna inom Individuellt val och även ev.behöva läsa en utökad kurs, det vill säga "fixa och trixa" en hel del/.

    Sammanfattning:
    du kan läsa ett högskoleförberedande gymnasieprogram /vilket som av dem/ & söka utbildning till Psykolog eller Socionom - för att sedan vidareutbilda dig till Psykoterapeut.

    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV

    Liselotte