Melissa

    Hej, Jag vill ansök till sjuksköterksa men min merit poäng är runt 14. Jag har behörighet för sjuksköterska men jag kan inte bli accepterad med låg merit poäng i Stockholm. Vad kan jag ska göra att få mer chans eller poäng? Jag vet om högskolprovet och jag kommer att försöka men finns där annan sätt än HP ? Finns där kurser jag kan ta i komvux för att ha mer merit poäng? (utan matematik,engelska,svenska) Jag kan inte ha modernspråk eftersom jag har ingen tid nu, jag måste ansök sista tid oktober. Jag klarat min gymnasium i annan land så jag vet inte vad kan jag göra. Jag frågade antagning, uhr, komvux, studieväglare,universitet men de ger alla olika svar. Tack på förhand

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    reglerna finner du på antagning.se/sv/dina-betyg/utlandsk-gymnasieutbildning och hur de tolkas är upp till de som jobbar på Antagning.se
    Att höja meritvärde mycket på kort tid är svårt. Det är inte alls säkert att du kan höja ditt meritvärde så pass mycket att du kommer komma in på den högskoleutbildning som du vill komma in på.
    Fundera på att söka till andra lärosäten, inte endast i Stockholm, utan även på andra orter. Gör högskoleprovet. Läs reglerna på länken ovan. Ställ frågor till Antagning.se som tolkar reglerna och gör antagning till svenska lärosäten, det är deras bedömning som gäller, oavsett vad någon annan säger.