Lisen
    Hej!
    Jag skulle kanske vilja jobba som sjuksköterska när jag blir stor. Men jag har läst att det mest är naturämnena man måste gå, dock vill jag helst gå sam-sambeteende. Hur gör jag då? Kan jag gå en sammhälls-linje men ändå bli sjuksköterska och i sånna fall, hur gör jag då?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lisen, så som behörighetsreglerna ser ut idag, om du läser naturkunskap 2 på samhällsprogrammet, blir du behörig till sjuksköterska - om du för övrigt får godkända betyg och uppfyller kraven för examensbevis. Behörighet till sjuksköterskeprogrammet är - förutom grundläggande behörighet - godkända betyg i matematik 2, samhällskunskap 1b och naturkunskap 2. Matematik 2 och samhällskunskap 1b läses som obligatoriska kurser på samhällsvetenskapsprogrammet. Däremot läses inte naturkunskap 2 som en obligatorisk kurs. Allt som oftast kan man välja läsa den kursen som en valbar kurs - men fråga gärna på de gymnasieskolor som du är intresserad av, om de tänker erbjuda nk2 som en valbar kurs.

    hälsningar Peter syv