Amanda

    Hej! Jag tog studenten i våras och läste Sam-media. Där och då visste jag inte vad jag ville göra, men det vet jag nu. Jag vill utbilda mig inom vården. Jag undrar därför hur jag ska gå till väga. Måste man först bli undersköterska för att bli sköterska, eller kan man bli sköterska på direkten (Trots att jag bara läst samhällsvetenskapliga-programmet på gymnasium..)? Jag har hittat en del program för vård och omsorg via komvux i min kommun. Genom de utbildningarna/programmen (1,5 år) kan jag bli undersköterska. Jag kan ansöka nu i oktober inför vårterminen 2021. Jag får bara hoppas att jag får en plats, eftersom jag har läst högskoleförberedande-program på gymnasiet. Skulle ni kunna hjälpa mig med hur jag ska göra? Om jag läser undersköterska via komvux, kan jag därefter bli sjuksköterska? Eller kommer det att saknas en del behörigheter? (Såsom naturkunskap 2 eller liknande som fanns på Det naturvetenskapliga-programmet I gymnasiet). Kan jag läsa sådana kurser när jag läser via komvux isåfall? Om jag kan bli sjuksköterska på direkten, är det då bara att läsa de kurser som saknas i behörighetskraven? Eller är det bäst att först bli undersköterska för att sedan vidareutbilda sig? Jag hoppas ni kan ta reda på detta. Jag tackar för alla svar och vägledningar jag kan få. Allt detta är nytt för mig, men jag vill verkligen utbilda mig inom vården (fast jag läst samhällsvetenskapliga programmet på gymnasiet). Med vänliga hälsningar. Amanda

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    man behöver inte läsa till undersköterska först. Man kan söka till högskoleprogrammet som utbildar till sjuksköterska direkt efter gymnasiet, oavsett vilket program man - på gymnasiet- läst. För behörighet behöver du: examensbevis (och inte ett studiebevis)
    godkända betyg för grundläggande behörighet (svenska 2,3 och eng 6)
    godkända betyg för särskild behörighet (samhällskunskap 1b, matematik 2 och naturkunskap 2).
    Om du saknar betyget i nk2, sök läsa den kursen på komvux. Du kan läsa den på heltid på 5 veckor.
    Mvh
    ANNA

    • : Så jag kan alltså läsa naturkunskap 2 på komvux och när jag har gjort det kommer jag att kunna söka till sjuksköterska på högskolan? Jag trodde verkligen att man var tvungen att bli undersköterska först. Så jag skulle kunna läsa naturkunskap 2 och exempelvis söka in till Erstas sjuksköterskeutbildning? (Exempelvis, det är den jag isåfall hade tänkt mig. Om jag går direkt på sjuksköterska-spåret och inte blir undersköterska först.)
    • : Skulle du rekommendera att man är undersköterska (för att få alla grunder m.m.) innan man blir sjuksköterska? Vill bara få olika perspektiv på det hela
    • Anna : Ansök på komvux om att läsa till undersköterska och samtidigt om att läsa Naturkunskap 2. Jag tror du får svar PLATSBRIST på din ansökan om att läsa till undersköterska. Jag hoppas du blir antagen till kursen nk2.
    • : Är det alltså så låg chans att få läsa Till undersköterska? Men om jag då får plats till naturkunskap 2 så kan jag alltså på direkten söka till högskoleförberedande program för sjuksköterska?
    • Anna :

      Det är inte fel att bli undersköterska först, men de flesta läser i så fall på VO på gymnasiet och söker sedan till sjuksköterskeprogrammet på högskolan, men många läser andra program och söker direkt efter gymnasiet till sjuksköterskeprogrammet. Varför jag inte tror du kommer in på undersköterskeutb. på komvux är för att komvux är tvungen att prioritera personer med kort tidigare utb.bakgrund - alltså de som inte ens har grundskolekompetens. Tanken med att ge utbildning till undersköterska är att man ska jobba som undersköterska. Om man utbildar många undersköterskor som sedan gör ngt annat än jobbar som undersköterskor så blir brist på undersköterskor ännu större än den som redan finns idag.
      Varför prioriterar komvux personer med kort utbildningsbakgrund? Det är skrivet så i Vuxenutbildningsförordningen. Den logiska förklaringen är att hen som endast har grundskolekompetens har inte så många vägar att gå... men du som har gymnasiekompetens är mycket nära att komma in på högskola. Om du ska läsa till undersköterska i stället för en person som saknar gymnasiekompetens och kanske aldrig kommer få gymnasiekompetens och skulle jobbat som undersköterska i många år om hen kom in på utbildningen (i stället för dig), då är det för dig "en omväg" och för den som är "lågutbildad" blir det kanske livslång arbetslöshet... för hen har, som sagt, inte så många alternativ med den låga utbildningen hen har. Resurser räcker inte till alla och man måste prioritera.

    Läs alla kommentarer