Ahmed
    just nu går jag klass 1 gymnasiet (el och energi) men skulle vilja lära mig industridesign i högskolan, vilka krav kommer efterfrågas? kan man ha 2 jobb? borde jag satsa på en och låta den andra som backup? vad kommer efterfrågas i framtiden? löner?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, se på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?fritext=industridesign vilka olika högskoleutbildningar som finns i olika städer. Grundläggande behörighet behövs alltid men sedan är det olika krav som ställs på särskild behörighet: bl a samhällskunskap 1b och matematik upp till 4, men till några utbildningar räcker det med matte 3. Ingångslön för industridesigner kan ligga på ca 27 tusen. Ang. Två jobb - så är det ovanligt i Sverige att ha men finns säkert exempel på folk som är t.ex egna företagare och har jobb där de är anställda samtidigt eller två stycken halvtidsanställningar. Med vänlig hälsning, Mikael syv