Sharon
    Hi!
    My name is Sharon and I am a student at Hvitfeldtska gymnasium and I am currently attending Pre-Ib. I really want to switch to the samhällsprogrammet because I think the IB doesn't really focus on what I want to do in the future. I want more emphasis and less pressure on me. What I admired about the IB is that you get a second in getting your studenten if you fail, does that also apply to national programmes? I don't know a lot about national programmes and I would really like to get as much info on them as possible. What subjects apply with natur sam? I want to study beteendeskap, what subjects do I need to choose? Do I need a modern language? What schools in Gothenburg offer English speaking national programmes. Please give me as much information as possible. What are my limitations and advantages if I switch? I want to know all my options before I move forward. Can I use the national programme's diploma to study abroad because that was one of my main reasons to study enter the IB in the first place

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Sharon,
    hur mycket svenska kan du?
    Har du godkänt betyg från vårterminen i årskurs 9 och är behörig till nationella svenska program? Även om undervisning på de nationella programmen kan (på några få gymnasieskolor) vara Engelska, så läser eleverna ändå gymnasiekurser i Svenska och kan ej ta ut examensbevis om de inte får godkända betyg i Svenska eller SAS, svenska som andraspråk 1, 2 och 3.
    Har man inte godkänt betyg från grundskola i svenska är man inte behörig till de nationella svenska gymnasieprogram, även om undervisning på de skulle vara på engelska.
    Så - en viktig fråga: har du godkänt betyg från grundskolan i svenska eller i SAS, svenska som andraspråk?
    Vänligen
    Studie- och yrkesvägledare

    • : Hej! Jag har godkänt betyg från grundskolan i svenska. Jag är mer bekvämt att prata på engelska.
    • Anna : Om du har godkänt betyg i svenska från grundskolan, då är du behörig att söka till de nationella programmen. du kan lägga in en ansökan till hösten till åk1. Men om du vill "byta" in i årskurs 2 så måste du först få godkända betyg i de kurser som du läser nu och sedan se om du kommer ha tur och det finns någon ledig plats i årskurs 2 på någon gymnasieskola med SA/beteende och om rektor tar in dig /det är inte obligatorisk för rektor att göra det/.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det inte många gymnasieskolor som erbjuder nationella svenska gymnasieprogram på engelska; samhällsvet.programmet med undervisningsspråk engelska erbjuds i Göteborg, så vitt jag vet, på ihgr-international-high-school-of-the-gothenburg-region     men de har endast inriktning Samhällsvetenskap, inte inriktning Beteendevetenskap.
    Du har rätt att söka till år 1 och delta i konkurrensen /du konkurrerar med dina grundskolebetyg/ och vi rekommenderar att du söker till år 1; för att du kan samtidigt både fortsätta på din nuvarande utbildning och du kan också försöka byta (under sommaren in i år 2).

    Länkar med mer info:
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA - info om Samhällsvet.programmet;
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA/programplan/Programplan_SA.pdf - Programplan för SA;
    antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-goteborg - info om gymnasieantagningen i Göteborg;
    gymnasieguiden.se/gymnasium?göteborg - presentationer av alla gymnasieskolor i Göteborg;
    De gymnasieskolor i Gbg som erbjuder Samhällsvet.programmet ser du här. Och av dem - inriktning Beteendevetenskap - här.
    Kan du tänka dig läsa med undervisningsspråk svenska, har du ca 20 gymnasieskolor att "välja på" (som erbjuder SA/beteende i Gbg). Men om det är endast undervisningsspråk engelska - då är det inte många gymnasieskolor; vi ska göra förfrågningar.. men det kan visa sig att ingen gymnasieskolr i Gbg erbjuder SA/bettende på engelska, över huvudet taget. :(