Susanne

    Hej, jag ska nu till hösten börja andra året på gymnasiet men trivs ej längre i min klass. Jag skulle gärna vilja byta skola men undrar om det går nu i årskurs 2 :)

    • Julia : vilket program/inriktning och i vilken stad går du?
    • : Hej, Jag bor i göteborg och läser samhällsprogrammet med inriktning beteende.
    • Ludmila :

      I Gbg finns det idag 31 gymnasieskolor som erbjuder Samhällsvet.programmet; inriktning läser man från år2; så kanske du skulle kunna byta till en annan inriktning också... Det finns alltså 30 gymn.skolor, förutom din skola som i Gbg erbjuder SA.

    • Ludmila :

      Inriktning Beteendevetenskap på SA erbjuds i Gbg på 22 gymnasieskolor. Alltså på 21 skolor, utöver din skola. Jag vet inte vilken är "din" skola; se i listan alla gymn.skolorna i Gbg som erbjuder SA/beteende - här. Men Amerikanska gymnasiet är en ny skola från hösten 2019, och de har därför inte elever som ska börja år2. Så det är 20 skolor som du kan i första hand "kika på". Se om det finns uppgifter på skolans egen hemsida om vem man ska kontakta om man vill byta till den skolan. I annat fall - maila till skolorna, som du vill byta till. Lycka till!

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Susanne,
    rektor på gymnasiet kan ta in en ny elev in i år2, men det måste i så fall finnas de rätta förutsättningar för det.
    För det första, så måste det uppstå en ledig plats på just den utb., som du vill komma in på. För det andra, så brukar rektorer vilja se betyg från grundskolan, betyg från år1 på gymnasiet samt närvarorapport.
    För det tredje, så måste "kurssammansättning" stämma så pass - att den nya skola kan ge dig möjlighet att ta ut examensbevis.
    Men även då kan rektor vägra ta in en ny elev... det är alltså inte elevens rättighet att komma in i år2, utan det kan gå, om man har tur.
    Elevens rättighet är att till och med det året hen fyller 19 år, söka till år1 på gymnasiet. Kommer man då in genom konkurrens på sina grundskolebetyg, och kan uppvisa godkända betygen från år1, brukar man bli uppflyttad till år2 i så fall.

    Vänligen
    Julia syv

    Om du svarar på frågan: vilket program/inriktning och i vilken stad går du i, kan jag se vilka gymnasieskolor som erbjuder rätt utbildning och du kan då få en lista med skolornas presentationer av mig - där du lätt ser adresser och kontaktuppgifter till gymnasieskolorna. Annars så går det att hitta alla gymnasiala alternativ på www.gymnasieguiden.se

    Jag tänker också på följande: är det bara en klass på din utbildning på din skola? Om det finns flera klasser, kanske du skulle kunna byta klass, men ej skola?
    Från år 2 brukar också elever på gymnasiet börja läsa inriktnings- och programfördjupnings- samt individuellt vals- kurser och då "hamnar" i olika undervisningsgrupper och ej läser alla ämnen/kurser i samma klass, som de gjorde i år1. Så kanske det löser sig "av sig självt", tänker jag...

    Ännu ett råd till dig: prata med kurator på din skola; det finns kanske ngt. man kan göra för att du trivas bättre, även om du stannar på samma skola och i samma klass.