Linn
    Hej, jag går just nu i 1an på gymnasiet. Men det känns inte helt bra, är inte nöjd med själva klassen och eleverna på skolan. Fast och andra sidan är jag nöjd med det flesta lärarna, tider osv. Har under större tiden av året funderat stärkt på att byta skola till 2an. Men hur gör jag?? Hur vet jag vad som behövs för att få komma in på en annan skola med mina betyg? När måste jag söka?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linn!

    Mycket tråkigt att du inte trivs i din klass och eleverna på skolan. Bra att du är nöjd med lärarna, tider o s v. Svårt att råda i en sådan situation för att båda delarna är mycket viktiga.

    En sammanställning av vad som gäller vid programbyte finns att läsa här: http://www.fragasyv.se/info/om-att-byta-gymnasieprogram

    Du frågar om när du måste söka. Och svaret beror på om du vill just byta och läsa åk2 på en annan skola eller om du vill söka om till åk1 - men båda svaren finns i sammanställningen (länk ovan). Läs där och återkom gärna om du har andra frågor eller vill samråda med oss.

    Bästa hälsningar och stort lycka till!
    ANNA