Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Mariam,
    vänd dig till den gymnasieskola som du läste på eller till Komvux - om du läste på komvux, alltså får du betygen från den skolan där du fick betygen; detta om du menar att du har tappat bort de betygen du tidigare fick.

    Om du inte tidigare läste på gymnasiet, kan du läsa på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd) eller på en allmän kurs på en folkhögskola.

    Hälsningar
    Mikael

    • : nej menar från gymnasiet går det bara från gymnasiet eller från kommunen
    • Anna : Om det är en Kommunal gymnasieskola, då är den skola en del av "kommunen"; det är då annorlunda om det är en Fristående skola. I första hand vänder man sig till just den skolan där man läste; om skolan inte kan ge dig kopior på dina betyg då måste skolan kunna hänvisa sig - var du kan få betygen. Det kan finnas olika situationer: t.ex om skolan har slängt (la ner) då kan man inte vända sig till den skolan, men även då kan det ofta finnas "systerskolor" i andra städer som har samma huvudman. Det är inte förbjudet att vända sig till utbildningsförvaltninen i den kommunen där skolan fanns eller finns eller där du själv är folkbokförd.