Elin
    Hejsan, jag heter Elin och går första året på gymnasiet. Jag går barn och fritid och det var ett självklart val för mig när jag väl valde linje. Jag kom också i samma klass som min bästa kompis. Men innan jag skulle välja linje var jag väldigt inne på att gå gymnasiet i Skåne hos min pappa eftersom jag vill ta tillbax några missade år, men allt blev så komplicerat att jag tillslut valde att bo kvar i Göteborg hos min mamma.

    Men nu har jag börjat tveka och jag känner att barn och fritids linjen inte är något för mig, plus att jag mer än gärna vill flytta till min pappa och gå gymnasiet hos honom. Jag är inne på hotell och turism och jag vet att det är rätt linje för mig.

    Hur går jag tillväga? Jag har ju gått någon månad i skolan nu, måste jag gå klart hela året och sen byta? Eller skulle det kunna gå och fixa så jag kanske kan byta linje om några veckor? Sen blir det ju att jag måste flytta från Göteborg ända ner till Simrishamn som ligger i Skåne.. Men jag vet att jag måste prata med min studie och yrkeshandledare på min skola och det ska jag göra när lovet är över. Men jag vill bara veta lite smått om hur det fungerar osv. Tacksam för svar! Kram Elin.?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, bra att du förbereder dig att prata med din SYV - hen kanske kan hjälpa dig och ta reda på vad som gäller mer i detalj för just dig. Men när det gäller att byta program så här långt in på terminen kan vara lite svårt eftersom du missat stora delar av andra kurser - det är mottagande skola som bestämmer om de kan ta emot dig, så det är dom du sedan måste kontakta. Dom måste då ha plats och möjlighet att hjälpa dig ta ikapp i kurserna.

    /Lena, Syv