Linnea

    Jag vill studera alla tre år i Japan, programet är hantverksprogramet inom design. Min syster kommer också studera där, så jag har någon att bo hos. Jag har sätt olika sidor som ef, sts osv. Men det är inte de jag vill och de har inte Japan där heller :( Det jag är orolig för, är hur mycket det kommer kosta att gå på det gymnasiet, om de har det programmet jag vill söka efter och om de har det programmet, hur kan jag få hjälp att komma in i det gymnasiet. Går det för mig att gå på ett sådant gymnasium så långt bort? Kan jag komma in på ett sådant gymnasium med det jag vill studera? Kommer det kosta mig hela livet utav de lån jag kommer behöva göra?

    • Mikael : Kan du japanska så pass bra att du kan läsa med undervisningsspråk Japanska?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,
    om du inte vill eller kan läsa med undervisningsspråk Japanska, då är det IB-programmet >> som du måste söka till. Så vitt vi vet, finns det inte undervisning på gymnasienivå i Japan med undervisningsspråk Svenska, då det ej finns någon svensk gymnasieskola i Japan (det är i alla fall de uppgifter vi har). På IB-programmet är undervisning på engelska.
    Varje skola som erbjudet IB-programmet kan bestämma rätt mycket själva, dock inom vissa "ramar" som IBO-organisationen sätter.

    Fråga SYV har ingen expert på studier utomlands, tyvärr. Vi kan därför endast hjälpa dig genom att ge dig länkar till sidor som vi bedömer som pålitliga; där du själv får söka efter info.

    Länktips:

    Svenska gymnasieskolor Utomlands

    csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/gymnasiestudier-utanfor-sverige

    swedenjapan.se/faq-studies-in-japan

    se.emb-japan.go.jp/itpr_sv/studier

    studyjapan.go.jp

    ibo.org/programmes/find-an-ib-school/ibap/h/horizon-japan-international-school

    facebook.com/IBO.org
    ibo.org/en/programmes/diploma-programme.