Axel
    Om jag, som har bra betyg, skulle vilja bli arkitekt eller fotograf, vilken linje och skola ska jag gå? (Umeå området)

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du vill bli arkitekt så kan Teknikprogrammet passa - vissa skolor kan ha profiler inom just arkitekt och samhällsbyggnad. Teknikprogrammet är dock fyllt av matte och fysik så du ska verkligen gilla att plugga dessa båda ämnen.

    Vill du satsa på att utveckla din fotografering så är det Estetiska programmet med inriktning media som kan vara intressant. Många skolor profilerar sig inom foto.

    Vill du gå Estet men ändå läsa kurser så du kan söka Arkitektutbildningen så behöver du plugga till två mattekurser - Matte 2+3. Du behöver även lägga till en kurs som heter Naturkunskap 2. Dessa kurser krävs på en Arkitektutbildning. Du får kolla med skolorna du är intresserad av om detta är möjligt. /Lena, Syv