Ram

    Hej!
    Jag kom till sverige för nästan ett och ett halft år.
    jag började Yrkeshogskola som vvs ingenjör.
    mitt språk är lite dåligt och jag har svår att förstå. det är på distanse och läraren pratar så fort och mycket informationer per dag med svårt svenska.
    jag vill tips om den här utbildning, var kan jag hittar hjälp. hur kan jag studera den.
    jag bor i nyköping.

    tack

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ram,

    har du berättat för läraren att du har svårt att förstå? Har du bett läraren att prata långsammare? Har du pratat med någon på din utbildning om dina språksvårigheter?

    Du har inte bott i Sverige så länge. För den korta tiden som du har bott i Sverige, skriver du bra ( jag kunde i alla fall förstå din fråga ). Språkinlärning kan man inte snabba på hur mycket som helst. Att lära sig ett nytt språk (och speciellt när man börjar lära sig det som vuxen) tar tid.
    Jag hoppas du kan få förlängd studietid på din yrkeshögskoleutbildning.
    Din skola kan kanske söka bidrag för att ge dig mer hjälp och stöd. Men du måste börja med att påtala dina språksvårigheter för din skolas personal.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA