Lovisa
    Jag går Samhällsvetenskapliga programmet och jag har engelska 7 som ingår i min kursplan. Får jag fortfarande meritpoäng för kursen även fast den är ''obligatorisk''? Jag funderar på att hoppa av engelska 7, vad händer ifall jag gör det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa;
    Engelska 7 ger 1.0 i merit, men endast om man får Godkänt betyg i kursen. F-betyg ger inga meritpoäng, men F betyg i eng7 kan ingå i examensbevis; utan den kursen kanske du inte kan få ut examensbevis (för det blir för få betygsatta poäng och du uppfyller i så fall inte kraven >> och får Studiebevis, som inte ger behörighet till högskoleutbidlningar).
    Om du läser på heltid (utan några extra-kurser, U-kurser) - och hoppar av en av kurserna, då läser du i fortsättningen på deltid. Deltidsstudier ger inte rätt till studiehjälpen från CSN.
    Så, det verkar tyvärr som att du riskerar att både inte få ut Examensbevis och bli av med Studiehjälpen för CSN om du hoppar av Eng7.
    Kanske kan du byta från eng7 till en annan kurs? - prata med SYV på din skola.

    Hänvisning: Gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen.

    Bästa hälsningar

    ANNA