Erika
    Hej,
    jag började ettan och trivs inte alls. Jag hatar min klass, jag klickar verkligen inte med någon. Jag har frågat andra skolor om de har plats över, tyvärr har dom inte det. Det finns bara 5 skolor som erbjuder vård och omsorg...
    Vad ska jag göra? Jag känner verkligen inte för att gå kvar. Jag får ångest varje dag.

    • Jelena : En svår situation! man kan inte annat än att bekIaga! tufft att vara ung idag! ... suck! :(

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erika!

    Jättetråkigt att du känner som du gör! Jag bekIagar verkIigen. Men vad kan man göra?

    Prata med kurator och med sjuksöterska på din skoIa. Även SYV och din kIassIärare/mentor och rektor på ditt program kanske har något råd att ge.

    Gymnasiet är friviIIgit, kan man också säga... och det betyder att man går på gymnaiset och man viII.

    Ett råd som jag kan ge är att diskutera byte tiII IndividueIIt aIternativ>>  EgentIigen är det utbiIdning för obehöriga tiII gymnasiet, eIIer om man inte kan gå i en vanIig kIass /häIsoprobIem eIIer ngt annat som gör att man trots att man är behörig, kan ej Iäsa på ett nationeIIt program/.

    Ett annat aIternativ är att byta tiII ett annat yrkesprogram, där det finns Iedig pIats.

    Tredje aIternativet är att vidga det geografiska område där du söker gymnasieskoIa>> - hur Iångt kan du pendIa?

    Jag Iovar att håIIa tummarna för dig!

    ANNA

    Hej igen,

    gymnasiet är friviIIigt att gå på.

    Söka tiII gymnasiet får man t o m det året som man fyIIer 19 år.

    Det är bra att veta att så fort du hoppar av gymnasiet, förIorar du rätten tiII StudiehjäIpen från CSN.

    vi på Fråga syv tycker att det finns bättre aIternativ än att hoppa av, och vi presenterar dem här: http://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp