Samuel
    Jo hej! Jag går i 2:an på el & energi och ska ut på praktik snart och är verkligen inte taggad. Jag är skoltrött och känner att jag inte har nån motivation för praktik eller att gå el & energi. Klassen är det inget fel på, men det är bara att jag inte har nåt sug för El eller praktik. Och jag vill heller inte påbörja en ny kurs då jag inte vill gå om gymnasiet. Jag ska prata med kuratorn snart om att jag är skoltrött. Men finns det sätt att skippa praktiken? Typ att jobba praktikst i skolan eller läsa nåt terotiskt. Ps kommer inte jobba som elektriker i framtiden

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Samuel,
    om du redan nu vet att du inte kommer jobba som elektriker, varför fortsätta läsa på EE? försök hitta ngt du vill göra i framtiden och satsa på det.
    Försök få jobb nu, snarast, vilket jobb som helst och sök till år 1 på gymnasiets Annat program till hösten 2020.

    Prata med kurator, SYV, din klasslärare/mentor och med rektorn. Kanske kan du byta till år1 på ett annat program nu, snarast.
    I annat fall försök få jobb eller be att bli inskriven på Individuellt alternativ och läs där de kurser som du känner du kommer ha nytta av i framtiden och/eller gå på praktik på de arbetsplatserna där du vill testa på att jobba - jag kan inte lova dig att du kan bli inskriven på Individuellt alternativ men kika på den utbildningen och du kan önska det; går det inte - kanske du kan försöka hänga kvar på din nuvarande utbildning fram till sommaren och försöka få så många och höga betyg som möjligt och så söker du samtidigt till ett annat program till nästa höst.

    Att "gå på praktik" på skolan kan man, enligt rektors beslut, i de fallen när det ej är möjligt att hitta en praktikplats inom pendlingsavstånd. Att man är skoltrött och ändra sitt yrkesval, är inte legitima anledningar att "gå på praktik" på skolan. Men kanske kan rektorn göra ett undantag även i detta fallet. Du kan be dina vårdnadshavare prata med rektorn på din skola om det.

    Vänligen
    ANNA