Emma
    Hej! Jag är väldigt intresserad för att arbete med djur, dock vet jag inte vilken utbildning eller kurser som man bör läsa. Jag har inte höga betyg för kunna läsa vilket program som helst. Jag vill helst plugga i Malmö/Lund. Jag är öppen för det mesta, allt från djurmassör till djurskötare!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    kika gärna på många olika yrken: inom Naturbruk >> ligger yrken där man jobbar med friska djur; och yrken där man jobbar med behanling av djur - ligger inom Djursjukvård >>.
    Vissa yrken inom djurskötsel/djurbehandlingar ej kräver någon specifik utbildning alls, ex. Dogwalker >> och Hästtandvårdare >>.

    ang. Utbildningar
    det kan finnas lämpliga utbildningar inom Folkhögskola - jag sökte med begränsning på "Skåne" och Yrkesutbildning på www.folkhogskola.nu - fick fram följande lista >>, dock inte någon utbildning inom djurvård; du kan själv försöka söka på folkhögskolornas gemensam sida - www.folkhogskola.nu eller kontakta deras informationstjänst;
    inom Yrkeshögskola finns det - utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/djurvardare
    det finns också en utbildning där du själv betalar /kostnad ca 60.000 kr/ men det är äver där konkurrens om de 20 platser som de har per antagningsomgång; se mer på uph.nu
    Varför jag kan rekommendera den utbildningen, är för att Myndighet för yrkeshögskola utövar tillsyn över den och med det garanterar god kvalité -

    inom Komvux är du beroende av vad komvux i "din kommun" kan erbjuda - dvs komvux i den kommunen där du är folkbokförd;

    utbud inom högskola kommer fastställas till 15 mars 2019 då ansökningsperiod börjar till hösten 2019; Men kika gärna på de kurser och program inom Djursjukvård som brukar erbjudas på de svenska lärosätena här är listan.

    andra möjliga alternativ
    - "jobba" med att ta hand om djur på fritiden, ex som Fodervärd; Försvarsmaktens och Polisens blivande tjänstehundar behöver fodervärdar under sin första levnadstid. Här kan du läsa mer om hur du gör för att bli en av dessa.