Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tanja,

    jag ser att du är 13 år men det kan inte stämma, tycker jag. Du är i så fall för ung för att läsa på gymnasiet... ! :)

    Det är omöjligt att ge svar på din fråga, eftersom jag vet inte din rätta ålder. Du uppger inte heller i vilken kommun i Sverige du kommer att bli folkbokförd. Du skriver inte heller hur långt du har kommit i din gymnasial utbildning och inte heller när du kommer till Sverige.

    Du skriver att du vill börja på läsa på gymnasial nivå nästa termin. Ansökan om studier måsta man ofta göra i god tid innan man kan börja läsa. Det kan vara för sent att göra ansökan - för att kunna börja nästa termin. Det är möjligt att du blir tvungen att börja läsa senare.

    Ang. regler om studier i relation till personens ålder, gäller följande:
    Från 1 juli det kalenderår man fyller 20 år ”tillhör” man i Sverige Komvux, kommunal vuxenutbildning. Innan dess är det Gymnasiet (”ungdomsgymnasiet”) som gäller. Eftersom vi inte vet din ålder, kan vi inte veta var du kan läsa - på komvux eller på gymnasiet.

    Gymnasial utbildning i Sverige kan man också få på en folkhögskola där man kan börja läsa från det året som man fyller 18 år, dvs om man fyllde 17 år - kan man börja planera för studier på en folkhögskola.

    På Komvux läser man i den kommunen där man är folkbokförd.
    På folkhögskola eller på ”ungdomsgymnasiet” kan man läsa, oavsett vilken kommun man är folkbokförd.

    För mer information om utbildningsutbud på gymnasieskolor - se www.gymnasieguiden.se
    För info om studier på folkhögskolor var god se - https://www.framtid.se/studier/folkhogskola
    För info om studier på komvux - se https://www.framtid.se/studier/komvux

    Med vänlig hälsning

    Peter SYV