Khadija

    Hej!! Jag vill plugga vidare för att bli advokat men nu jag läsar andra år i gymnasiet samhällsbeteende förra året jag visste inte vad är på riktigt min drömjobb men nu jag vet det är att bli advokat men förra året jag hade bara E och en D men det här året om jag ska kämpa på kan jag bli advokat snälla kan ni svara och min andra fråga är förra året jag kunde inte förtsätta med min modersmål men det här året kan jag göra prövning för det här året och föra året också dvs modersmål1 och modersmål2??! Mvh.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    advokat i Sverige är i grunden Jurist >>; det är alltså till juristprogrammet på universitetet du behöver söka efter gymnasiet. Och du behöver få Examensbevis /du går högskoleförberedande program - så Examensbevis kommer ge dig Grundläggande behörighet/ + godkända betyg i samhällskunskap 1b och i historia 1b.Om kraven för Examensbevis - var god läs på gymnasieguiden.se/informeras.

    Som behörig sökande kommer du sedan delta i Konkurrensen om utbildningsplats.
    Konkurrera kan du bl.a med resultatet av Högskoleprovet. Råder dig göra Högskoleprovet så många gånger du hinner och har råd med (ansöka om att få göra högskoleprovet kostar numera 450 kr).
    ***
    Angående Modersmål 1 och 2 - det är inte obligatoriska kurser. Man kan ha betyg i dem inom Individuellt val - eller som ersättning för de obligatoriska kurser inom Moderna språk... Exakt vad du vill ha hjälp med? Förklara gärna!

    Om Examensbevis
    Det är ett dokument som innehåller förteckning över lästa kurser med tillhörande betyg, och som bekräftar att man med godkända resultat har genomfört gymnasiala studier. För mer info - se gymnasieguiden.se/informeras.

    Lycka till med dina studier!
    ANNA

    • :

      Hej tack för svaret!! Jag fattade inte examensbevis för mycket menar du att jag ska göra det för att få godkänt i samhällskunskap 1b och historia 1b??! Men jaggar ju betygg i de!! Och med modersmål dvs jag kan mitt modersmål därför före året jag varit inte där men det här året jag vill bara göra prövningen istället för att ska gå varje vecka..

    • Milla : Som gymnasieelev har man rätt att göra prövningar i 2 fall: om man fick F i kursen eller om kursen finns i ditt individuella studieplanen men Undervisning i kursen ej kan erbjudas /ex. om lärare saknas/ - alltså, eleven har inte rätt att göra prövning om skola kan erbjuda undervisning i kursen. Dock kan rektor bevilja göra prövning även om eleven inte har rätt till det (det är i så fall upp till Rektor på skolan). Du kan inte kräva det men kan önska och argumentera för varför rektor skulle göra Undantag och bevilja dig möjlighet att genomföra prövning.
    • Milla : Bra att du har godkända betyg i samhällskunskap 1b och historia 1b; då är det bara Examensbevis som fattas - då blir du behörig. Alla behöriga sökande deltar i konkurrensen om utbildningsplats. Konkurrera kan du bland annat med resultatet av Högskoleprovet.