michelle
    Jag har gått ur gymnasiet med inte godkänt slut betyg och behöver läsa upp lite betyg.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Michelle,
    i din situation finns det tre vägar att gå:
    1. ansöka om att läsa på KOMVUX
    2. anmäla dig till Särskilda provningar i flera kurser
    3. fråga på din gamla gymnasieskola om du kan tenta av eller läsa om några kurser på skolan

    1.för att ansöka till KomVux, läs info- på din kommuns hemsida om hur och när du kan ansöka - det finns Ansökningsperioder; boka tid hos Studie-&yrkesvägledare på KomVux i din kommun eller besök Öppet hus då man kan komma utan att boka tid; ta med dig kopior av dina gymnasiebetyg, det är lättare när man kan se "på pappret" vilka betyg som finns redan; man gör Studieplanering med Studievägledare på KomVux och för det måste du fundera innan - vad är MÅL med dina Studier: vill du få Gymnasieexamen? Vill du bli behörig till en viss eftergymnasial utbildning? Vill du ha Studiemedel under KomVux studier? Vill du gå på lektionerna eller vill du hellre studera på distans hemifrån?
    2. Särskilda prövningar kan finnas möjlighet att göra på Prövningsenheten /finns i större städer/; i mindre städer är det i KomVux regí som man genomför Särskilda prövningar; att anmäla sig till att göra Särskild prövning kan kosta pengar (exempel 500 kr. per kurs).
    3. Din "gamla" gymnasieskola kan hjälpa dig genom att ge dig möjlighet att tenta av en eller flera kurser som du läste under din gymnasieutbildning men fick F-betyg. Enklast och snabbast blir det för dig att skicka epost till rektor på ditt gamla gymn.program. Rektor kommer att hänvisa dig rätt. Det kan spela roll om det är mer än ett år sedan du slutade på gymnasiet, då skolorna har ofta policy att de hjälper "gamla elever" under första året efter gymnasiet och senare hänvisas alla till KomVux.

    Ett litet "knorr" på slutet: titta in på www.yhguiden.se - det är generösa behörighetskrav till Yrkeshögskoleutbildningar och man kan på vissa av dem - komma in även utan Gymnasieexamen.

    Jag hoppas att mitt svar hjälper dig att komma vidare & återkom om du har fler frågor.
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Hej igen,
    det spelar stor roll vilket år du är född för att det är först från 1 juli det kalenderår om man fyller 20, som man har rätt till Studiemedel. Innan dess kan man bara Studiehjälp. Det är CSN som ansvarar på både Studiehjälp och Studiemedel, CSN beslutar och gör utbetalningar, det finns mycket bra info- på www.csn.se och det går att ringa eller maila till dem.
    Allmänt gäller:
    Studiehjälp för man bara om läser på HELTID och det är 1050 kr./månad som man i så fall får.
    Studiemedel kan man få för halvtidsstudier /50%/, för studier på 75 % och för heltidsstudier, 100 %.
    Studiemedel består av BIDRAGSDEL och Lånedel. Det är frivilligt att låna. Man kan låna hela eller en del av beloppet och man kan välja att bara söka bidragsdel. För heltidsstudier är man berättigad till 3 tusen kr. för 4 veckorsstudier, dvs under februari - om man studerar på heltid och har för övrigt rätt till Studiemedel, är bidragsdel exakt 3 000 kr. De övriga månaderna är lite längre och man får därför lite mer pengar då man får Studiemedel för lite mer än fyra veckor. Till Studiemedel finns det även Barntillägg - för studerande som har barn (den delen är intressant bara för de studerande som är föräldrar).
    Jag ser att du är 19 år men jag vet inte om du fyllde nyss eller om du blir 20 i år /det är KALENDERÅR som gäller inte läsår eller skolår, dvs det spelar roll om du är född 1994 eller 1995/. Du behöver inte berätta för mig när du fyller år, men CSN kontrollerar noga, de "går på" ditt personnummer som du måste uppge när du ansöker.
    Bra att veta att om man studerar på lägre takt än halvtid, har man inte rätt till Studiemedel samt om man har hög inkomst för övrigt /arbetar eller har andra skattepliktiga inkomster som överstiger den så kallade Fribelopp/ kommer Studiemedel att minskas och kan t o m minskas till "noll" kronor.

    Studievägledare på KomVux är mycket väl insatta i alla regler kring Studiemedel, eftersom de arbetar dagligen med studerande som får eller söker Studiemedel, så det är bra att ta upp den frågan när du besöker vägledare på KomVux eller om du har mail och/eller telefonkontakt med dem.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Liselotte SYV
    • : om jag väljer komvux, hur blir det med studiebidrag?
    • Liselotte : Det är ett långt svar om Studieekonomi när man läse på KomVux, jag ger dig ett utökat svar i stället, OK?