Joel

    Jag fyller 19 år i år och får inte läsa på komvux. Om jag vill läsa upp mitt betyg i svenska från grundskolan för att bli behörig att söka en lastbilsförarutbildning - hur ska jag bära mig åt? Kan jag läsa upp mitt betyg i svenska redan nu?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år kan man börja läsa på komvux, oavsett vilka tidigare studier man har bedrivit och vilka betyg man har. För att kunna bli antagen till komvuxstudier när man är yngre, ska man ha examensbevis eller studiebevis från gymnasiet (eller, för äldre sökande - Slutbetyg).
    Om du saknar godkänt betyg från vårterminen från grundskolans årskurs 9 i svenska (eller svenska som andraspråk), och är yngre än den åldersgräns som jag beskrivit ovan, kan du prova skaffa dig kunskaper på egen hand och söka var du kan göra prövning