Greta
    Hej! Jag går trean på gymnasiet, estetiskt program med inriktning bild och form. Jag läste alla mina 200p i individuellt val det andra året och var 100% inställd på att läsa utökat det tredje året. Jag sökte Engelska 7, Moderna språk 4 samt Psykologi 1. Jag fick ingen av dessa. Psykologi 1 är inte så viktigt - mest kul. Detsamma med det Moderna språket, även om jag väldigt gärna vill ha det. Däremot är Engelskan JÄTTEviktig eftersom jag vill studera i Danmark och skolan kräver Engelska 7 (eller likvärdig form av kompetens) Hur gör jag då? En annan SYV sa att jag kan läsa in Engelska 7 på egen hand. Stämmer det? Den moderna språkkursen skulle ges på distans och jag svarade att jag gärna vill ha det, men fick den ändå inte. Kan jag läsa in den kursen på egen hand också?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Greta!

    Gymnasieskolan har skyldighet att ge eleven möjlighet att ta examen, vilket innebär 2500 poäng, inte mer.
    Utökade kurser är inte en rättighet utan man ibland kan få i fall rektor beviljar.

    Å andra sidan, så har du rätt att läsa på minst heltid under alla dina 3 år på gymnasiet. Det är även så att i fall du läser på mindre än heltid (20 poäng per vecka ger heltid) då har du inte rätt till Studiehjälp från CSN.
    I fall du läste på mer än heltid under åk1 och/eller 2 och din skola därför kanske menar att du kan läsa på mindre än heltid nu (i trean), så är det i så fall så att du har rätt att läsa på minst heltid under hela tiden och att det inte spelar roll att du läste mer innan. Nu i trean bör du få kurser till minst heltid under hela året.

    Kursernas omfattning och programstrukturen kan du se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_ES.pdf

    Eng 7 får läsas även som Programfördjupande kurs på ES. Det är 500 poäng inom Programfördjupningar som man väljer på ES. Se om du kan byta ut någon annan programfördjupande kurs mot Eng 7.

    Som sagt, det är inte en rättighet att läsa en utökad kurs men, å andra sidan, om du räknar på antal poäng och veckor och kommer fram till att du får mindre än 20 poäng per vecka under åk3, då har du rätt och t o m bör påpeka det på skolan (för att bl a inte bli av med Studiebidraget från CSN).

    En ganska drastisk lösning skulle vara att byta gymnasieskola till en skola där du får möjlighet att läsa Eng 7. Det är dock också en möjlighet som du kan fundera över.

    Ett alternativ till att läsa en kurs är att göra tenta eller prövning. Läs på http://www.fragasyv.se/info/provning

    Råder dig också att kontakta den skolan i Danmark, dit du vill söka efter gymnasiet, och fråga om hur du kan bekräfta dina kunskaper i Engelska i fall du inte lyckas få betyg i kursen Engelska 7. Det är möjligt att skolan i Danmark erbjuder någon sort prov eller uppger vilken test i Engelska de vill att du genomgår. Läs på http://www.fragasyv.se/info/spraktest-foer-studier-utomlands

    Läs även på http://www.fragasyv.se/info/studera-utomlands - allmänna tips för dig som vill läsa utomlands.

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare