My
    Hej! Jag skulle vilja studera biologisk psykologi, men hur gör jag? Jag går samhällsprogrammet i tvåan me en beteende inrikting. Behöver jag göra ett år på komvux med naturvetarämnen eller hur funkar det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej My,

    Biologisk psykologi är ett tvärvetenskapligt kunskapsområde med inriktning på att förstå och förklara psykologiska funktioner med hjälp av bakomliggande biologiska skeenden ( ex. fysiologisk aktivitet samt genetik och evolution). Ett flertal diverse psykologiska delområden kan passa inom rubriken "biologisk psykologi", ex. fysiologisk psykologi, komparativ psykologi och neuropsykolgi och kognitiv neuroetenskap. Gemensamt för den biologiska psykologins alla delområden är att de utgår från att biologiska och psykologiska förhållanden är relaterade till varandra. "Biologiska psykologer" letar efter och förklarar dessa samband.
    Och eftersom det är ett TVÄRVETENSKAPLIGT kunskapsområde, då kan jag tänka mig att man kan "närma" det från flera olika håll - genom att utbilda sig till Psykolog eller börja med att utbilda sig till Biolog; eller från grundutbildning Läkare ...

    dvs det finns inte en enda väg att gå.
    På din nuvarande gymnasial utbildning läser du kurser som gör att du blir behörig till Psykologprogrammet, men du blir inte behörig att söka till Biolog eller till Läkare.

    Du kan t.ex göra så att du direkt efter gymnasiet söker till psykologprogrammet men samtidigt söker även till komvux och till folkhögskolorna för att komplettera med fyisk, kemi, biologi och mer matte. Om du kommer in på flera olika utbildningsplatser, kan du välja sen. Men om du endast kommer in på en enda studieplats - då tar du den platsen som du får.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar

    ANNA