Hej Mariam,
    om du vill bli Mordutredare (utredare av grova brott) men ej vill eller kan läsa polisutbildningen, då föreslår jag att du läser Kriminologi. Det är inte helt uteslutet att på något sätt lyckas bli mordutredare med annan akademisk examen än inom kriminologi men jag föreslår att du läser just kriminologi, siktar på yrket Kriminolog, alltså.
    Kriminologer utbildas i Sverige på högskolenivå och det finns olika vägar att gå: antingen söker man till Kriminologiprogrammet eller läser fristående kurser som man kan sätta ihop till en kandidatexamen. Kandidatexamen kräver att man med godkänt resultat har läst på högskolenivå i minst 3 år på heltid och inom de studierna har klarat minst 90 högskolepoäng, = tre terminer på heltid, inom sitt huvudområde - kriminologi.