Negin77

    Hej! Jag är en 14 åring flicka som kommer ha prao ganska så snart och jag tänkte att de skulle vara kul att kunna till exempel få praoa hos en sports journalist eller journalist men vet inte hur jag kan mejla dom och fråga om det? För när jag söker upp på nätet så kommer inget riktigt upp och vet inte vad jag ska göra.

    • Pia : Ni borde på din skola ha någon "praktikanskaffare", så ta hjälp av honom/henne. Prata annars med din klasslärare/mentor eller med studievägledare på din skola. Be också dina föräldrar om hjälp.
    • Pia :

      Se också tips som finns att hitta på "nätet",t.ex goteborgsregionen.se/söka-praoplats

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag tänker på följande: vilka arbetsuppgifter skulle du kunna göra hos en journalist/reporter? Att söka PRAO-plats där du troligtvis kommer bara kunna "sitta och titta på" och inte göra någonting själv kanske inte är det bästa. Jag tänker också på sekretess eller GDPR-lagen... journalister "handskas" i sin profession ofta med känsliga personuppgifter och därför är det mycket möjligt att de inte kan (inte får) ta in en PRAO-elev hos sig. Jag tror tyvärr att det blir mycket svårt (kanske omöjligt) att få en PRAO-plats hos en  journalist/reporter. Även om du skulle maila till väldigt många, så är chansen liten att någon skulle säga att de kan ta emot och speciellt med tanke på att det är vissa specifika veckor som du ska ut på PRAO (inte när det passar arbetsplatsen utan när din skola har lagt in PRAO-veckan/veckor)... Jag låter säkert mycket negativt i mitt svar nu, men jag svarar utifrån min erfarenhet. Även innan GDPR-lagen var det extremt ovanligt att en grundskoleelev skulle vara på praktik hos en journalist och nu, med GDPR så är det nog ännu svårare.
    Men vill du ändå försöka, så maila till redaktionerna (tidningsredaktioner). Se tidningarnas webbplatser och där borde kontaktuppgifter finnas, t.ex Tipsa oss!-avdelningen dit man kan maila.
    På  din skola: prata gärna med en samhällskunskapslärare och fråga vad hen anser om möjlighet att få PRAO-a hos en journalist (bl a med tanke på GDPR-lagen och "övrig sekretess"). Samhällskunskapslärare borde också kunna ge bra tips på hur du kan hitta kontaktuppgifter till tidningsredaktionerna och kanske också till enskilda journalister.
    Lycka till!
    Du får gärna höra av dig sen och berätta hur det gick med att hitta en PRAO-plats.

    Studie- och yrkesvägledare