Nadja

    Hej! Jag undrar ifall man kan få sluta skolan o gå i t.ex online skola. Jag lider av depression och ångest och klarar inte av att gå till skolan. Jag kan knappt komma ifrån mitt rum ellr mitt hus. Jag har blivit rädd för att gå ut och därlfr svårare att komma iväg t skolan o sånt. Vill verkligen slita men min mamma tycker att jah borde gå t skolan. Vad ska kag göra?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Kontakta kuratorn på din skola. Sök också kontakt med psykologen t.ex på BUP.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nadja,
    jag vet inte om du går på grundskola eller på gymnasiet, det skriver du inte i din fråga, men i vilket fall så tycker jag du bör gå prata med kurator och/eller med skolsköterska och kanske också med skolläkare; sök också till vårdcentralen; be dina vårdnadshavare att de ska prata med rektorn på din skola... men allt detta kan inte garantera att du ska få läsa på distans. Beroende på vilken diagnos du får kanske du kan få hemundervisning; att lärare kommer hem till dig...
    Distansstudier på grundskolenivå finns, som regel, för "utlandssvenska elever" som bor utomlands pga deras föräldrar jobbar utomlands.
    Distansstudier på gymnasial nivå ges endast via Korrespondersgymnasiet och det finns inte på alla program... och det är inte så lätt att komma in, då många söker.
     En lösning kan bli att du blir just nu sjukskriven och får vård/behandling. Och när du mår bättre, kan du läsa igen.
    Det får bli beslut som fattas av läkare och psykologer.
    Det finns också Deltidsstudier/anpassad studiegång... när man läser vissa kurser eller ämnen, men inte alla. På så sätt kommer studierna ta längre tid... men det kan vara den lösningen som måste tas i bruk.